ÂŮĄČşõŚî ŒÞî ŚŞ ĆóŚÆõ Û§ :üŮŚśĺŚ¡õ ŒþÃČê

üĂČõŘ SSÆ¡õ ø ýÂÔãŻ ÂśîŘ ÀČĺ 1386 SSþćďøÂê 18

ŰŚŻďÀĂõ ťĺÂúê

1  ĆõÀÖõ  1

1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ťČûŚõ 1-1 2 . . . . . . . . . . ?ÀĂĂîüõ Ćİ üŮŚśĺŚ¡õ öŚÖÖ¡õ 1−1-1 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ŠŚţî SSþŘ éŘÀûŘ 2-1 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ŠŚţî SSþŘ ěŘ ùćŚÔţĺŘ 3-1

9  ÅîĄĂČó ÛõŚä ÝţÆČĺ ÂŞ ýŘĆõÀÖõ  2

9 . . . . . . . . . . . ÅîĄĂČó ďć ŚûÛþŚê ÝţÆČĺ ø řÊœ ,ĆČúŮ 1-2 11 . . . . . . . . . . . . . . ÅîĄĂČó ñŚÞČĂČõ ø üĺŚĺŘ ŰŘďĄţĺć 2-2 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ŒÞî ťêŚþďć 1−2-2 13 . . . . . . . . . . . . . . ÀČœŘćüÞœ Řď ďĄţĺć ôŚœ 2−2-2 13 . . . . . . . . . . . . . . . . . ŰŘďĄţĺć ÛČÞØŮ 3−2-2 14 . . . . . . . öćÂî éÁ§ ø öćÂî ÛÖţĂõ ø öćÂî üşî 4−2-2 15 . . . . . . . . . . . . . ?ÝţÆû ĆąŚł Âþě ôŘÀî ďć 5−2-2 15 . . . . . . . . . . . . . . . . root ŰŘďŚČţąŘ řÆî 6−2-2 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SSţõ ÂðÇþŘÂþø 3-2 17 . . . . . . . . . . . . . . . . vim SSţõ ÂðÇþŘÂþø ŚŞ ďŚî ùĄ¡œ 4-2 17 . . . . . . . . . . . . . . . . . . ŰŚÞČÑĂŮ ÛþŚê 1−4-2 18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . ýÀČÜî ŰŘďĄţĺć 2−4-2 21 . . . . . . . . . . . . . . . . ŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŻŘ ø ÛþŚşõŚî ùĄ¡œ 5-2 21 . . . . . . . . . ğĚŢğĚŢüĺ ôĚĺ ĆõŚœÂŞ :ñŚůõ 1−5-2 22 . . . . . . . . . . . öÂŮÂê ôĚĺ ĆõŚœÂŞ :ÂÚþć ñŚůõ 2−5-2

25  Âð ĆśĺŚ¡õ ýŚûďŘÃêŘ ôÂœ ğŚĺŘ  3

25 . . . . . . . . . . . . ÝČĂî ćĄą âČÎõ Řď ÂŮĄČşõŚî :1 ýĆóŚbÆõ 1-3 25 . . . . . . . . . . . . . . . . . ýÂŮĄČşõŚî ýŚû öŚŞě :ĆþÂÑœ 2-3 28 . . . . . . . . . . . . . . üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ÝČûŚÔõ :ýěŚĺùćŚČŢ 3-3 28 . . . . . . . . . . . . . . . . . area.f90 :öÂŮÂê ýěŚĺ ùćŚČŢ 4-3 29 . . . . . . . . . . . . . area.cc :ğĚŢğĚŢüĺ ýěŚĺ ùćŚČŢ 5-3 30 . . . . . . . . . . . . ĆõŚœÂŞ ,SSţõ ÂðÇþŘÂþø ,Ûł :ýěŚĺùćŚČŢ 6-3 31 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ĆõŚœÂŞ ü§ŘÂÏ :ĆþÂÑœ 7-3 34 . . . . . . . . . . . . . . . . ĆţêŚþťąŚĺ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ :ľøď 8-3 36 . . . . . . . . . . . . . . üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ĆţØœ ÀĂİ :ľøď 9-3 38 . . . . . . . . . . . . . . . . ćŘÀäŘ ćøÀ¡õ ćÂŞ :2 ýĆóŚbÆõ 10-3 38 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ćÀä ÇþŚÞœ :ĆþÂÑœ 11-3 39 . . . . . . . . . . . . . . . . . . ďøŚĂł ø ťŞŚŹ ÃČÞõ :ľøď 12-3 42 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ÃþďŚŢ ø ÃþďÂĺ :ŘÂŻŘ 13-3 43 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SSČłŚõ ťìć : ñÀõ 14-3

45  ÂŮĄČşõŚî ŚŞ üÎą ÂśŻ  4

45 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lanczos ÝţþďĄÚóŘ 1-4

1 ÛÊê

ĆõÀÖõ

üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ťČûŚõ 1-1

öŊ éÀû ø ćěŘćÂŢüõ üäĄĂÊõ ø üãČśÏ öŚúŻ ýŚû ñÀõďć ľøŚî ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ťĺŘ ÀþÀŻ ľøď Œþ SSþŘ .ÀłŚŞüõ ÂÚþć ýŚûùĄČł ĆŞ ťśÆœ ÂŮÕČÞä ýÂČðćŚþ ćŚźþŘ öŚłüðÀČżČŢ ø ýďŘĄłć Ćî Àœøď üõ ďŚî ĆŞ üÜŐŚÆõ Û§ ýŘÂŞ ŚûÂŮĄČşõŚî öŊ ďć Ćî ÂÈŞ SSûč ŰďÀì ø üÜČÜ¡Ů Û§ ùŘď ùćøÀ¡õ ýŘďø üûŚÚþŚŻ ďć Ćî ćĄł üõ űäŚŞ Œþ öŘĄĂä ĆŞ üûŚð ,ŠŚÆ§ SSČłŚõ ÂŞŘ Œþ öŘĄĂä ĆŞ ÂŮĄČşõŚî üûŚð .ÀœÂČð ďŘÂì ôÂûŘ Œþ öŘĄĂä ĆŞ üûŚð ,ùÀČżČŢ ÝţÆČĺ Œþ ýćÀä ýěŚĺ ĆČśł ýŘÂŞ ùŚÚÈþŚõěŊ ĆţêÂð ďŚØŞ ëĄê ćďŘĄõ üõŚÞŮ öŘĄĂä ĆŞ ťóŚ§ SSþÂţúŞ ďć ø ,ŚõüĂûč ýŚûüþŚœŘĄŮ ýŘÂŞ

.ćĄł üõ

ľěĄ õŊ ŠŚ ţ î SS þŘ éÀ û .ť ĺŘ Ý Ü ä ,ü ŮŚ ś ĺŚ ¡ õ öŘÂ ðÇ ûøÄ Ţ ü Ü ňŘ éÀ û ďć ÂŮĄČşõŚî ŒÞî ĆŞ ŒþÃČê ľěĄõŊ ÃČœ ø ÂŮĄČşõŚî ŒÞî ĆŞ üÞÜä ďŚî ôŚźœŘ üÚœĄÚİ ÂŮĄČşõŚî ôĄÜä ."ÂŮĄČşõŚî ÝÜä’ Ćœ ,ťĺŘ üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä SSþŘ .ťĺŘ ÀĂþŊÂê SSþŘ üÏ ø ýďŘÃêŘ ť£ĺ ýŚûďŘÃŞŘ ø ćěŘćÂŢüõ öŊ üŮŘč ťČŞŘÁŻ ÛČóć ĆŞ ĆśĺŚ¡õ ĆãóŚÎõ ĆŞ ŚĂãõ ŚêÂň ŰøŚÔŮ SSþŘ .ÀĂîüõ ÝûŘÂê Řď üŮŚśĺŚ¡õ öŚÖÖ¡õ ùćŚÔţĺŘ ćďĄõ ýďŘÃêŘ ôÂœ ø ôĄÜä ďć ÂŮĄČşõŚî ýŚûćÂŞďŚî ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ öŚÖÖ¡õ .ťÆČœ ŒČõćŚî Ŋ Śþ üţąŚĂł ýŚûďŚČãõ ø éŘÀûŘ ,ŚûöŚõěŚĺ ,ŚûďŘÃŞŘ ,ŰŚČĂûč ,ŚûľěďŘ ø ÀĂţÆû ÀĂõĆìĚä üĺÀĂúõ üŮŚśĺŚ¡õ ÕÖ¡õ Œþ ťĺŘ SSØÞõ Ěůõ .ÀĂîüõ ÅØãĂõ Řď ĆìĚä SSþŘ öŚłťČÖêĄõ ĆŞ öŚĺŊ ÛÞ§ ťČÜŞŚì ýŘďŘć ø ,SSûÂśõ ,öŚĂČÞÏŘ ÛŞŚì Řď ńĄÊ£Ş ťêŚČûď Œþ öŊ ťĺŘ SSØÞõ ýÂŮĄČşõŚî ôĄÜä ÂðÇûøÄŢ Œþ Ćî üóŚ§ ďć ,ÀœŘÀŞ öŚúŻ ýŚûùŚðŠø ćĄą ùŚðÀþć ěŘ Řď öŊ øć Âû ŘÂþě ,ÀĂþĄð üõ ťĺďć øćÂû ;ÀœŘÀŞ ÓþÂÒ ÂČè ø üœĎĄÏ Řď

.ÀĂĂîüõ ùŚÚœ

ěŘ Řď ŰøŚÔţõ ýŚúûŚðÀþć ŚŞ ýćŘÂêŘ Ćî ťĺŘ üÞČŮ ľěďø Œþ üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ÂðÇûøÄŢ Œþ .ćďøŊüõ ćÂð Ýû ďøć íÂţÈõ ýŚû ĆÔÆÜê ø ťêŚČûď ,ŒČĂØŮ ÕþÂÏ ŚõŘ .ćĄł ÕêĄõ ŚŮ ÀœŘÀŞ üœŘøŘÂê ŰŚäĄőĄõ ýùďŚŞ ďć ýćŚþě řóŚÎõ ÀþŚŞ üŮŚśĺŚ¡õ øŘ ,ÀœĄł üõ ùćŚÔţĺŘ ĆŞŚÈõ ýŚûďŘÃŞŘ ÓÜţ£õ ýŚû ĆĂČõě ďć ýćŚþě ÛŐŚÆõ ýŘÂŞ öĄİ ÕêŘ öćÂî âČĺø ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ ôĄÜä ĆãóŚÎõ .ćĄł üÞœ ńŚą Ćţłď Œþ ĆŞ ćøÀ¡õ ěŘ ýÂČðĄÜŻ ýŘÂŞ ÀĂþŊľĄą üþŚĂůţĺŘ ťňÂê Œþ ĆØþďĄÎŞ ÀĂî üõ ŒÞî Śû

.ťĺŘ ôĄÜä ěŘ üÜČą ďć ùÀł ćŚźþŘ ďøŊ öŚÖÔą ýŚûÉÊ£ŮÂþě

ŒþÃČê ;ćĄł üõ ÝČÆÖŮ ýďĄßŮ ø üŞÂźŮ ĆąŚł øć ĆŞ ŒþÃČê üţĂĺ ďĄÏ ĆŞ Œþ ÛþÀśŮ .ÀĂîüõ ŒÞî ÃČœ øć Âû Àłď ĆŞ ø ťĺŘ ÀĂõěŚČœ øć Âû ŰďŚúõ ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ üőŚþď ø üØþÃČê đøÂÈõ Ýúê ,ĆÑ§Ěõ ÛŞŚì ýÂÑœ ÇœŘć ÀĂõěŚČœ ÝţþďĄÚóŘ ĆŞ ĆþÂÑœ řŮÂõ ğŚĺŘ SSþŘ ÂŞ ŠŚţî SSþŘ ýŚûÇ£Ş) ťĺŘ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ÂĂû ďć üţĺćùÂČİ ø Œþ ÀĂœŚõ üÞÜä ýŚû ĆõŚœÂŞ üãìŘø üûÀœŚõěŚĺ ø ,öćĄõěŊ ,üþŘćě ñŚØłŘ .(ÀœŘ ùÀł

.ÀĂłŚŞüõ ýěŚźõ ýŚûÇþŚõěŊ ŚûĆõŚœÂŞ ÍĺĄŮ ťãČśÏ ýěŚĺĆČśł .ťĺŘ ÇþŚõěŊ ŽŘÂ£ţĺŘ ø ,ŚûüþĄÚÈČŢ ,ÂÑœ ďŚúÒŘ ýŘÂŞ ćŘÀäŘ SSţ£ČõŊ ,ÀĂþŘÂê SSþŘ ÂĺŚŮÂĺ ďć ŚŞ ôŚÚÞû ø .ćďŘć ýďĄßŮ ø üŞÂźŮ ÝÜä øć Âû ďć ñøŘÀţõ ÇĂČŞ ø áĚÏŘ ĆŞ ěŚČœ ÿþŚţœ ŚúœŊ ěŘ ø ùÀł ÂĂû ø üĺŚĂł öŘøď ćďŘø üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ,^{1}üÞÆźŮ ýŚûŒČĂØŮ ťêÂÈČŢ ďć ĆţÔúœ ýŚû üþŚśþě ŘÂþě ,ćďøŊ üõ ÀþÀŢ ÃČœ Řď üŞĄą ÝÜä ďŚî SSþŘ Ćî ;ÀĂîüõ ùćŚÔţĺŘ ýŚû ťČÜŞŚì ŚŮ Àûć üõ ùěŚŻŘ öŘÀĂÞÈœŘć ĆŞ ø ÀĂî üõ ďŚØłŊ Řď ťãČśÏ ýďĄßŮ ÂþĄÊŮ üÈûøÄŢ ĆĂČõě ø ÀĂûć ďŘÂì ýďŘćÂŞùÂúŞ ćďĄõ Řď ćĄą Ãçõ üÞÆźŮ ýŚûÀĂþŘÂê ùćÂţÆð

."ÀĂĂî ùÀûŚÈõ’ ÂţúŞ Řď ćĄą

?ÀĂĂîüõ Ćİ üŮŚśĺŚ¡õ öŚÖÖ¡õ 1−1-1

ďŚĂî ďć É£Èõ ýŚúłøď üąÂŞ ěŘ ŚûÂŮĄČşõŚî ŒÞî ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ ÕÖ¡õ Œþ .ÀĂîüõ ùćŚÔţĺŘ ÀĂţÆČœ üÞþÀì ýŚûľøď üÔœ ôÃÜţÆõ Ćî ýÀþÀŻ ýŚúłøď

Ćî üþŚŻ ŚŮ ø ùćÂî ýÀĂŞ ñĄõÂê Řď ĆóŚbÆõ ÂðÇûøÄŢ Œþ ,ŒČĺĚî ťêŚČûď ďć • ýŘÂŞ ÍÖê ÂŮĄČşõŚî Åşĺ .ÀĂî üõ Û§ Řď öŊ üÜČÜ¡Ů ŰďĄň ĆŞ ťĺŘ SSØÞõ SSČÚÞúĺ ùÀČżČŢ âŞŘĄŮ ěŘ üÌãŞ ĆśĺŚ¡õ Śþ ŰĎćŚãõ ěŘ üąÂŞ ýćÀä Û§ ŠĄÆ¡õ ùęøÂŢ ěŘ üäÂê Ç£Ş Œþ ĆśĺŚ¡õ ćďŘĄõ řÜèŘ ďć .ćĄłüõ ùćŚÔţĺŘ ŚûŚÎą Śþ ýćÀä ćÂÚł ùďŚŞďć (ćĄŻø ŰďĄňďć) ýÂÊţ£õ ű¡Ş ŚúĂŮ ø ćĄłüõ

.ÀĂûć üõ ĳČőĄŮ ýěŚĺ SSÈČÞČœŘ ø üÞÆźŮ ýŚû ŒČĂØŮ ýùďŚŞ ďć Ćî ÀœďŘć ćĄŻø üþŚúţþŚĺ Šø 1

.ÀþŊüõ

ŒÞî ĆŞ Řď ĆóŚÆõ Œþ Û§ ü§ŘÂÏ ø ýÀĂŞñĄõÂê üŮŚśĺŚ¡õ ÕÖ¡õ Œþ • .ÀœŚĺďüõ ôŚźœŘ ĆŞ üŮŚśĺŚ¡õ ýŚûĆœŚąŠŚţî ôŚœ ĆŞ ýÂŹĄõ öŘďŚØÞû ø ÂŮĄČşõŚî ÛÞä ĆŞ ùćŚÔţĺŘ ĆţłÁð ýćÀä ø üÜČÜ¡Ů ýŚûťêÂÈČŢ ěŘ ďŚî Û§ŘÂõ üõŚÞŮ ďć

.ÀœÂþÁŢüõ ôŚźœŘ ýÀþÀŻ ýćÀä ø üÜČÜ¡Ů ŰŚãóŚÎõ ěŚČœ ŰďĄň ďć ø ÀþŊüõ

ŚûÂŮĄČşõŚî ,ÀþŊüõ ŠŚÆ§ ĆŞ ŒČĺĚî ÂÚþć öĄĂîŘ Ćî ŰøŚÔţõ ťêŚČûď Œþ ďć • .ÀĂĂîüõ ŚÔþŘ ýÀČÜî üÈÖœ ťãČśÏ SSČœŘĄì ýěŚĺ ĆČśł ÕþÂÏ ěŘ ďŚî ěŚèŊ ěŘ ťĺŘ ü£ĺŚŢ ÀĂœŚÞû ýćøďø ýŚûùćŘć ĆŞ ŚûÂŮĄČşõŚî ¿ĺŚŢ Śû ýěŚĺ ĆČśł SSþŘďć ,ěŘ ÀœŘŰďŚśä ŚûñŚůõ .Àûćüõ ěøÂŞ ćĄą ěŘ ÓÜţ£õ ÍþŘÂł ĆŞ üãČśÏ ÝţÆČĺ Ćî ćŘÀäŘ ÀČóĄŮ Śþ ,ćÂČðüõ Řď ýďĄœ ÝţÆČĺ Œþ öøďć ŚûĄŮÂŢ ćď Ćî ýÂŮĄČşõŚî

.ŚûĆţÆû ĄČţîŘĄþćŘď ýŚûüłŚŢŘø ýěŚĺ ĆČśł ýŘÂŞ üêćŚÊŮ

ĆóŚbÆõ Û§ ýŘÂŞ üÎČ¡õ ćŚźþŘ ,ÂŮĄČşõŚî öďÀõ ýŚûćÂŞďŚî ěŘ ÂÚþć üØþ •

ěŘ üÜČą ŚúœŊ ďć Ćî Matlab ø Macsyma ,Mathematica , Maple ÀĂœŚõ ťĺŘ

ťĺć ŚŞ Ćî SSþćŚÞœ ýÂśŻ ŰŚśĺŚ¡õ ĎĄÞãõ ø ÀœĄłüõ ùÀœŚłĄŢ ÂŞďŚî ěŘ ŰŚČŐÃŻ .ÀœÂČðüõ ÂŞďć Řď ÀœÂþÁŢ ôŚźœŘ üÜČÜ¡Ů ŰďĄň ĆŞ ÃČœ

ŒÞî ĆŞ ŰŚśĺŚ¡õ ÿþŚţœ ěŘ ýěŚĺÂþĄÊŮ ŚûÂŮĄČşõŚî ùÀœěďŘ ýŚûćÂŞďŚî ěŘ üØþ • ø üÚœď ýŚûSSłøď ĆþŚĺ üûŚðø ,ýÀãŞ Ćĺ ø ýÀãŞøć ýŚûďŘćĄÞœ ø ÂþøŚÊŮ ø ,üØþÃČê ø üőŚþď ćĄúł Àłď ,üþŘćě ñŚØłŘ ÀĂþŘÂê ĆŞ SSþŘ .ťĺŘ SSÈČÞČœŘ ĆŞ ,Śõ ýŚû ùęøÂŢ ěŘ üÜČą ŚŞ ýěŚĺÂþĄÊŮ .ÀĂî üõ ŒÞî ďŚî ěŘ öćÂŞ ŰÁó ùÀł ĆţêÂð ÂÑœ ďć ŠŚţî SSþŘ ùŘÂÞû üłěĄõŊ Šø Ć¡Ôň ďć Ćî ýćďŘĄõ ùÄþø

.ťĺŘ ùÀł Ćţ£ČõŊďć SSØÞõ À§ ŚŮ ťĺŘ

üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ďć ÃČœ üÊ£ł ýŚûÂŮĄČşõŚî ýŚû ĆõŚœÂŞ ěŘ ýďŚČÆŞ ,ÂąŊ ďć ø • ÛČÜ¡Ů ýŘÂŞ ýÀČÔõ ľøď ýćÀä ^{2}ïÂŞùćÂţÆð Œþ Ěůõ .ÀœďŘć ľěďŘ ÀœďŘć 4üœŚúŻ ýŚÞœďŚŮ ø ^{3}SSţõÂŞŘ íďŘÀõ ø ,ťĺŘ ŰŚśĺŚ¡õ ÿþŚţœ SSČĂżÞû ø ŚûùćŘć ýŚûĆİÂţêć SSþÃðýŚŻ ÂðŘ Ćî ÀĂţÆû ŚûùćŘć áŘĄœŘ ùÂČąč ďć üãìŘø ýŚûťêÂÈČŢ ŚúœŊ ÛÞØõ Ýî ťĺć ,ÀœĄÈœ üŮŚÖČÖ¡Ů ŰĎŚÖõ ø üûŚÚÈþŚõěŊ ťłŘććŚþ

Spreadsheet 2

hypertext 3 World Wide Web 4

.ÀĂłŚŞüõ

ŠŚţî SSþŘ éŘÀûŘ 2-1

ýĄÚóŘ ěŘ ,ÂŮĄČşõŚî ŚŞ ÝÜä ÀČóĄŮ üÚœĄÚİ ÅþďÀŮ ďć Śõ üÜî éŘÀûŘ ÂŞ ÀČîŚŮ ýŘÂŞ ýøÂČŢ (UCES) ^{5}üĺŚĂłďŚî ùďøć üŮŚśĺŚ¡õ ôĄÜä ø üĺÀĂúõ ùęøÂŢ ÍĺĄŮ ùÀł ĆŐŘďŘ

.ÝČĂîüõ

ĆÜßÆõ  ñÀõ  ľøď  ýěŚĺ ùćŚČŢ
(ŒþÃČê)  (ŘÃźõ) (SSþćŚÞœ) (C++ Śþ Fortran 90)
(üţÆþě ôĄÜä) (ĆţĺĄČŢ) (ýćÀä)  (ĎŚŞ üþŘďŚî)
↕

ćďøŊÂŞ (ýěŚĺÂþĄÊŮ) (ÇþŚõěŊ)

öŚĺŊ ÀĂţÆû ĆČóøŘ ýŚû ŰďŚúõ ýÂČðŘÂê ñŚ§ ďć Ćî üœŚÆî ýŘÂŞ Û§ŘÂõ SSþŘ ôŚźœŘ üþĎŚŞ üþŘďŚî ÀœďŘć ďŚîøÂĺ üØþÃČê ýĆóŚbÆõ ŚŞ Ćî üþŚûùęøÂŢ ŚŞ ĆúŻŘĄõ ďć ŚõŘ ,ťÆČœ

.ćďŘć

ěŘ ÀĂłŚŞ ďćŚì üţÆþŚŞ ,ÀœĄł üõ ùćĄĺŊ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ďŚŞ ěŘ öŚþĄźÈœŘć Ćî üõŚÚĂû ěŘ ýďŚČÆŞ ěŘ üÊ£ł ĆŞÂźŮ ø "ÀœďÁÚŞ ñŚŞ Œśĺ’ ěŚČœ ćďĄõ ĆĂČõě ŰŚõĄÜãõ öŚČõ ,Ćů§Śśõ ,ÂţÈČŞ ĆãóŚÎõ ýŘÂŞ üîÂ¡õ üÊ£ł ŰŚČŞÂźŮ SSþŘ .ÀĂĂî řÆî ŚûùęøÂŢ

.ćĄŞ ÀûŘĄą ľøŚîø

:ěŘ ÀĂŮďŚśä ŚûùęøÂŢ ĳþÂň éŘÀûŘ

ďć ÛŐŚÆõ Û§ ø ëĚą ÂØÔŮ ĆĂČõě ďć üÞÜä ýŚûÂŮĄČşõŚî ěŘ ùćŚÔţĺŘ ľěĄõŊ • . ÝČÖţÆõ ĆŞÂźŮ ÕþÂÏ ěŘ üØþÃČê ôĄÜä

Ćî üþŚûľøď ĆŞ üØþÃČê ýŚûÝţÆČĺ ćďĄõ ďć ÂØÔŮ üûćöŚõěŚĺ ø Àłď ćÂŞÇČŢ • .ÀĂţÆû ďŚðěŚĺ ĆţêÂÈČŢ üŮŚśĺŚ¡õ ýŚûÛČÜ¡Ů ŚŞ ľěĄõŊ ø ĆãóŚÎõ ýŘÂŞ üÞÜä ýŚûÂŮĄČşõŚî üØČêŘÂð ýŚû ťČÜŞŚì ěŘ ùćŚÔţĺŘ • ýÂþÁŢÂČÆÔŮ ěŘ Ćî üþŚûĆœĄð ĆŞ ŚúœŊ ÛþÀśŮ ø ýćÀä ýŚûŠŘĄŻ ěŘ ýěŚĺÂþĄÊŮ

Undergraduate Computational Engineering and Science 5

.ÀœďŘćďĄąÂŞ üþĎŚŞ

ťĺć ùÂČİ ýŘÂŞ Ćî üûćöŚõěŚĺ ø ,üÊ£ł ŰŚÏŚśŮďŘ ,ñĚÖţĺŘ ĆŞ ÇþŘÂð ýŚÖóŘ • .ÀĂłŚŞüõ ŰŚþďøÂő ěŘ ùÀČżČŢ ýŚûÝţÆČĺ ďć öÀł

ŚŞ üŮŚÖČÖ¡Ů ýŚûÍČ¡õ ďć ÍÖê ĎĄÞãõ Ćî ü¡Îĺ ďć üØþÃČê ýŚûÝţÆČĺ Ýúê • .üÞúê SSČĂİ öćÂî ÂŮÕČÞä ďĄÑĂõ ĆŞ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ø ÝČţÆû ĆŻŘĄõ öŊ

ÀĂĂîüõ ďŚî ťĺďć Ćî ďŚîÂŢ ø ÀČÔõ ýŚûďŘÃêŘ ť£ĺ ø ŚûďŘÃêŘ ôÂœ ŘÂİ ĆØĂþŘ Ýúê • ŒþÃČê ñŚůõ ÀĂœŚÞû .ÀĂûÀŞ ťĺć ĆŞ üĂãõŚŞ ÿþŚţœ ĆÈČÞû ćďŘÀœ üĂČÞÌŮ ťÆŞďŚî ťČÜŞŚì ø ťìć ĆŞ ŕĄŞÂõ ýŚûťþćøÀ¡õ ĎĄÞãõ öŊ ďć Ćî üŞÂźŮ

.ÀĂţÆû ÃČõŊťČÖêĄõ ùÀõŊ ťĺć ĆŞ ÿþŚţœ ôŚÚĂû Ćİ Ćî ÀĂĂîüõ SSČČãŮ

.ÛþŚÆõ Û§ ďć ŘÂð Ŕüł ùŚðÀþć üźþďÀŮ ýŚÖóŘ •

ŠŚţî SSþŘ ěŘ ùćŚÔţĺŘ 3-1

ŒÞî ŚŞ ĆóŚÆõ Û§ :üŮŚśĺŚ¡õ ŒþÃČê’ ÂŞ üĂţśõ ýďøŊćÂð ŠŚţî SSþŘ ñĄÊê ùÀÞä ěŘ SSČĂżÞû .ÀłŚŞüõ Manuel J. Paez ø Rubin H. Landau ÓČóŚŮ ^{6} "ÂŮĄČşõŚî ùÀł ùćŚÔţĺŘ ÃČœ "Fortran 90’ ø "C++’ öŚŞě ĆŞ "ýćÀä ýŚûÛÞãóŘďĄţĺć’ ŠŚţî ěŘ üØþ ĆŞ üţÆþŚŞ ćŘĄõ ôĄÜä ø üØþÃČê ôĄÜä ÕÖ¡õ Âû Ćî ťĺŘ SSþŘ Śõ ÛČóć .ťĺŘ ĆœŚ£ŞŚţî SSþŘ ŠŚ£ţœŘ ýŘÂŞ Śõ ÛČóć .ÀþŚÞœ ŰćŚä ćĄŻĄõ üŮŚśĺŚ¡õ ýŚûĆœŚ£ŞŚţî ,C++ ,C ýŚûöŚŞě ĆŞ ĆœŚ£ŞŚţî SSþŘ ýŚûÀî üĺÂţĺć SSČĂżÞû ø öŊ öćĄŞ ñøŘÀţõ

                             .ťĺŘ Fortran 90 SSČĂżÞû ø Fortran 77

ĆŞ Řď öŊ Śõ Ćî ťĺŘ fortran 77 ø C ýŚûöŚŞě ĆŞ Landau-Paez ŠŚţî ýŚûÀî ďć ćĄŻĄõ ýŚûÀî üąÂŞ ùøĚä ĆŞ .ÝþŘùćÂî üÆþĄœěŚŞ Fortran 90 ø C++ ýŚûöŚŞě ĆŞ ĆõŚœÂŞ SSţõ ďć Řď ŚûÀî ĆČÜî .ÀœďŘÀœ ćĄŻø Landau-Paez üÜňŘ ŠŚţî ďć ŠŚţî SSþŘ ÂČè ŚûĆõŚœÂŞ öćÂî üşî Ćî ćĄłüõ űäŚŞ SSþŘ .ÝþŘùÀœŚźĂð ýÂþĄÊŮ ÛþŚê ŰďĄň üłěĄõŊ ŚûĆõŚœÂŞ SSþŘ üõŚÞŮ Ćî ŘÂİ .ÝþŘĆţłŘć ÀÞãŮ ÂõŘ SSþŘ ôŚźœŘ ďć !ÀłŚŞ SSØÞõ üţÆþŚŞ Fortran 90 ø C++ ýŚûöŚŞě ÂõŘÂð üĺŚĺŘ ñĄňŘ ýÂČðćŚþ ýŘÂŞ ø ÀĂţÆû ćĄł üõ ćŚúĂÈČŢ .ÀĂî üþŘćě ñŚØłŘ ø šþŚŮ ĄźÈœŘć Řď üŮŚõÀÖõ ĆõŚœÂŞ ÀĂİ Ýî ťĺć ÀĂûÀŞ ÂČČçŮ ćĄą ùęøÂŢ ýŘÂŞ Řď ŚúœŊ ø ÀĂœŘĄ£Ş Řď ùÀł ùćŘć ýŚû ĆõŚœÂŞ öŚþĄźÈœŘć Ćî üÚœĄÚİ ĆØÜŞ ćĄłüõ ťìø ďć üþĄŻ ĆêÂň űäŚŞ ŚúĂŮ Ćœ ďŚî SSþŘ .ÀĂĂî üÆþĄœěŚŞ ø

http://www.physics.orst.edu/∼rubin/CPbook 6

.ťĺŘ ľěďŘŚŞ ğďć Œþ ćĄą SSþŘ Ćî Àûć üõ ľěĄõŊ Řď ýÂÚþć ýŚûÀî öÀœŘĄą öŊ üŮŚõÀÖõ ñĄňŘ .ťĺŘ ľěďŘŚŞ ŰďŚúõ Œþ öŚÖÖ¡õ ýĆÞû ýŘÂŞ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ SSţłĄœ ùĄ¡œ Ûůõ ùćŚĺ ďŚţąŚĺ ÀĂİ ÂõŘÂð SSţÆœŘć ťÖČÖ§ ďć .ťĺŘ öŚĺŊ ďŚČÆŞ ÃČœ ýŘÂŞ öŚŞě Âû ďć ŚûñŘøďÂþě ø ,âŞŘĄŮ ,üÖÎĂõ ø üÏÂł ýŚûŰďŚśä ,ŚûĆÖÜ§ ,ŰŘďŚśä ťÆČœ üţ£ĺ ďŚî üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ áøÂł ĚňŘ SSþŘÂŞŚĂŞ !ťĺŘ üêŚî üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ áøÂł ŚŞ ĆţÔû Œþ ŋÂä ďć ÀČĂî ùćŘďŘ Ćî Fortran 90 ø C++ ýŚûöŚŞě ěŘ ôŘÀî Âû ďć ø ÀĂĂîüõ ÝûŘÂê Řď öŚĺŊ ýÂŞøŚœ ĄźţÆŻ ťČÜŞŚì Ćî ýěøÂõŘ pdf ýŚûĆõŚĂĺďć ŒÞî

.ťłĄœ ĆõŚœÂŞ ŚúœŊ À§ ďć ø ÀČÞúê Řď ŠŚţî SSþŘ ýŚûĆõŚœÂŞ üţ§Řď ĆŞ öŘĄŮüõ Řď ŠŚţî SSþŘ ÂÑœ ćďĄõ üŮŚõÀÖõ À§ ďć üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ĆŞ ŰďćŚśõ ŚÌãŞ Ćî ýÃČİ ÝţÆČĺ řÊœ ěŘ ,ěŚČœ ćďĄõ ýÂŮĄČşõŚî "üÜî ýŚûŰďŚúõ’ ĎĄÞãõ Àûćüõ ùĄÜŻ ďŘĄłć (GNU ÅœŚÆČó ť¡Ů) üœŚźõ ýŚûĆõŚœÂŞ ĆŞ ŕĄŞÂõ ŰŘÂČÞãŮ ø řÊœ Śþ ,řĺŚĂõ ÛõŚä Ćî ťĺŘ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŚûďŘÃŞŘ ŚŮ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŚûÍČ¡õ ŚŞ üŮŚõÀÖõ üþŚĂłŊ ø "ĆÈČÞû ýŘÂŞ ďŚŞ Œþ’ áĄœ ěŘ ŚûŰďŚúõ SSþŘ ŚõŘ .Àûćüõ ùĄÜŻ ÛØÈõ ěŚèŊ ďć Řď ÂõŘ öćÂî ŒİĄî ýŘÂŞ .ťąŘćÂŢ ŚúœŊ ĆŞ ćøě Śþ Âþć ýĄ¡œ ĆŞ ÀþŚŞ SSþŘÂŞŚĂŞ ø ÀĂţÆû ćďĄõ üäĄœ ýŚûďŘÃŞŘ ø ŚûĆõŚœÂŞ ŚŞ ŕŚśŮďŘ ďć üþŚûÛÊê ø ŚûĆÞČÞő Śõ ÛØÈõ SSþŘ .ÝþŘùćÂØœ æþďć É£Èõ ýŚûćŚúĂÈČŢ ěŘÂŞŘ ěŘ ø ÝþŘùÀœŚźĂð ÅîĄĂČó ÍČ¡õ ďć ùćŚÔţĺŘ ĆŞ öŊ SSţÆØł ŚŞ ŚûďŚî ĆäĄÞźõ SSþŘ ĆÞû Ćî ťĺŘ SSþŘ Śõ ÀČîŚŮ ćďĄõ üĺŚĺŘ ÛňŘ üœŚĺŊ ĆŞ ôÀì ĆŞ ôÀì ŰďĄň ĆŞ ŒİĄî ýŚûÇ£Ş ĆŞ ĆÜÞ§ ø ŒİĄî ýŚûÇ£Ş

.ťĺŘ ďŚî SSþŘ öćÂî öŚĺŊ ŚÖČìć ÃČœ ŰŚ¡ČőĄŮ SSþŘ ěŘ Śõ éÀû .ťĺŘ ôŚźœŘ ÛŞŚì üłĄî ť£ĺ ø ÃîÂÞŮ ŚŞ Ćî) ŠŚţî SSþŘ öÀœŘĄą ěŘ ÀãŞ ùÀĂœŘĄą Ćî ťĺŘ SSþŘ Śõ ÀČõŘ ÀĺÂŞ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ üðćŚõŊ ěŘ ü¡Îĺ ĆŞ ÀœŘĄţŞ (ťĺŘ ÂÆČõ ø üœÀł ĚõŚî ùŚõ Œþ ďć ôŚźœŘ ýŘÂŞ Ćî ŘÂİ .ÀÈþÀĂČŞ (ÂţÈČŞ Śþ Íą ďŘÃû) ÂţðďÃŞ ýŚûÀî ĆŞ ÀłŚŞ ďćŚì Ćî Ćî ÀĂłŚŞ üœŚÆî Śõ öŚþĄźÈœŘć ÛÆœ ěŘ Ćî ćďŘć ŰďøÂő üŮŚÖČÖ¡Ů Œþ ĆŻďć ýŚûďŚî öŚÈþŚúóć ďć ćĄŻĄõ (ýďŚźŮ Śþ üœŚźõ) üŮŚśĺŚ¡õ ýŚûÀî ćĄśúŞ ø ÝČÞãŮ ,ÂČČçŮ ğŘÂû

.ÀłŚśœ

ĆóŚbÆõ Û§ ýŚû ÍČ¡õ ďć ÀĂœŘĄŮ üõ ÝþŘùćŘć ďŘÂì ű¡Ş ćďĄõ Ćî üÜŐŚÆõ ÂţÈČŞ Ûśì ŚÞł ÂðŘ ŚõŘ ÀœĄł üĺďÂŞ ÃČœ Mathcad ø Matlab ,Mathematica ,Maple ÀĂœŚõ SSØÞõ ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ üþŚûďŘÃêŘôÂœ SSČĂİ ěŘ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ĆČóøŘ ýŚûŰďŚúõ ýÂČðćŚþ ěŘ ťĺŘ SSØÞõ ŚÞł ýŚûĆõŚœÂŞ .ÀČĂî řÆî Řď ĆŞŚÈõ üÆþĄœĆõŚœÂŞ ýŚûŰďŚúõ ťÆČœ ĆõŚœÂŞ ýŘÂŻŘ Ćî ćďŘĄõ ýďŚČÆŞ ďć ŚõŘ .ÀĂĂî ďŚî Ýû ÂŮÀĂî ø ÀĂłŚŞ ĆţłŘć üÞî éŚÎãœŘ ùÀþŘ öćďøŊ ťĺć ĆŞ ýŘÂŞ Ćî ćĄŞ ÀûŘĄą ĆêÂň ĆŞ öøÂÖõ ďŚČÆŞ ,ćÂŞüÞœ ýćŚþě öŚõě ùćŚÔţĺŘ ,ćĄł ÂźĂõ ťĺŘ SSØÞõ üźþŚţœ Ćİ ĆŞ ŚÞł ÂÑœ ćďĄõ ĆśĺŚ¡õ ĆØĂþŘ ěŘ üãþÂĺ

.ćĄłüõ ĆČňĄŮ ĆóŚÆõ Û§ ýŚûÍČ¡õ SSþŘ ýŚŮÀĂİ Śþ Œþ ěŘ

üĺďć ŠŚţî Œþ ýŘÂŞ ,ŚúœŊ âþÂĺ ŰŘÂČČçŮ ćĄŻø ŚŞ Šø ďć âśĂõ Œþ ĆŞ áŚŻďŘ ěŘ öćÂî ÂÑœ éÂň ťĺŘ ŠŚţî SSþŘ ÀþÀŻ ÀãŞ Œþ ďŚî SSþŘ ŚõŘ ,ťĺŘ íŚœÂÎą ýďŚî

ěŘ ÀœŘŰďŚśä ĆœĄÞœ ťþŚĺ Šø øć .ťĺŘ ÓČ§ üÜČą öŊ

üŮŚśĺŚ¡õ ÝÜä ĆœĄÞœ ýŚû ťþŚĺ Šø

NACSE  http://www.nacse.org
UCES  http://uces.ameslab.gov/uces

Śþ ŚûĆõŚœÂŞ Śþ ŠŚţî ýŘÂŞ öŚČûŚÚÈœŘć ø öŚÔóĄõ ĆÞû ÇČŞŚÞî ùěøÂõŘ öŊ ÂŞ ùøĚä ĆŞ ĆÏĄŞÂõ ýÀČÜî ĆÞÜî ÀĂİ öćÂî ^{7}"ÛðĄð’ ěŘ Ćî ÀœďŘć üţþŚĺ Šø ćĄą ŰĎĄÊ¡õ

.ťêŚþ ťĺć ÂÑœ ćďĄõ ŠŘĄŻ ĆŞ öŘĄŮüõ üœŚĺŊ

http://www.google.com 7

ÂŮĄČşõŚî ŒÞî ŚŞ ĆóŚÆõ Û§ :üŮŚśĺŚ¡õ ŒþÃČê 8

2 ÛÊê

ÅîĄĂČó ÛõŚä ÝţÆČĺ ÂŞ ýŘĆõÀÖõ

.ťĺŘ ÇœćĄŞ üœŚźõ öŊ ťþÃõ SSČóøŘ Ćî ťĺŘ ďŘÀþŚŢ ďŚČÆŞ üÜõŚä ÝţÆČĺ ÅîĄĂČó ĆŞ Ãúźõ ÂŮĄČşõŚî ŚûŚð SSõ .ťĺŘ öŊ ýďŘÀþŚŢ ø üØİĄî öŊ Ýúõ ďŚČÆŞ ťþÃõ SSČõøć ľĄõŚą ĄţČţÆČœŘ üÜî ýďŘÀúÚœ ø ŰŘÂČÞãŮ ýŘÂŞ ďŚŞ øć üØþ üóŚĺ Řď ćĄą ÅîĄĂČó ýÂŮĄČşõŚî SSţłŘćùŚÚœ SSłøď ěøď ÀĂİ ĆŞÂźŮ ÂðŘ ŚõŘ .ÀţÔČŞ üìŚÔŮŘ ĆØĂþŘ öøÀŞ ,ÝĂîüõ ĆŞ Ćî Àþć ÀČûŘĄą ÀČłŚŞ ĆţłŘć Řď ťĺŘ ùÀł řÊœ öŊ ýøď ÂŞ ěøÀĂþø ÛõŚä ÝţÆČĺ Ćî .ÀþŊüÞœÂŞ öŚţţĺć ěŘ reset öćŘć ďŚÈê ÃŻ ýďŚî žČû ø Àœěüõ ¿þ ŚÞł ÝţÆČĺ üţ§Řď ĆõÀÖõ ø ÝČûÀČõ đÂł ÅîĄĂČó ýŘďŚî ýŚûĆ£Æœ ŚŞ Řď ćĄą ŰŚČŞÂźŮ ÛÊê SSþŘ ďć

.ćÂî ÝČûŘĄą ĆŐŘďŘ ÛõŚä ÝţÆČĺ SSþŘ ŚŞ ďŚî áøÂł ýŘÂŞ ÍÖê ýŘùćŚĺ ďŚČÆŞ

Ãúźõ ÛõŚä ÝţÆČĺ áĄœ øć ĆŞ Řď ćĄą ÂŮĄČşõŚî Ćî ćďŘć ćĄŻø öŚØõŘ SSþŘ ĆÈČÞû ŚÞł ĆŞ boot manager Œþ ÂŮĄČşõŚî öćÂî SSłøď ôŚÚĂû .(dual booting) ÀČĂî .Àûćüõ Řď ÀþŘùćÂî řÊœ öŚŮÂŮĄČşõŚî ýøď Ćî üþŚûÛõŚä ÝţÆČĺ SSČŞ ŠŚ£ţœŘ öŚØõŘ

.ťĺŘ boot manager öŘĄĂä ĆŞ grub ěŘ ùćŚÔţĺŘ ĎĄÞãõ Śõ ĳČŻÂŮ

ÅîĄĂČó ďć ŚûÛþŚê ÝţÆČĺ ø řÊœ ,ĆČúŮ 1-2

.ť ĺŘ Fedora Core IV ť Æ û Ã Č œ ďŘÀ þŚ Ţ Ś ţ ś Æ œ Ć î Ś õ ùćŚ Ô ţ ĺŘ ćďĄ õ Å îĄ Ă Č ó ďŚî ĆŞ ýćüĺ ťÞČì ÍÖê ŚúœŊ ťÞČì Ćî ÀœďŘć ćĄŻø ďŘěŚŞ ďć ÃČœ ýÂÚþć ýŚûÅîĄĂČó ÛðĄð ŚŞ üţ§Řď ĆŞ ÃČœ ÀČłŚŞ ĆţłŘć üóĄÖãõ ťœÂţĂþŘ Íą ÂðŘ .ťĺŘ SSţłĄœ ýŘÂŞ Ćţêď Řď ÅîĄĂČó SSþŘ ùÀĂĂî âþěĄŮ ýŚûťþŚĺ ěŘ üØþ ćĄŞ ÀČûŘĄą ďćŚì ýÀČÜî ĆÞÜî SSþŘ öćÂî

.^{1}ÀČĂî ŘÀČŢ

öÀõŊ ĎŚŞ Ćî ýĄ¡œ ĆŞ ÀČûć ÂČČçŮ Řď ćĄą ÂŮĄČşõŚî ŰŚÞČÑĂŮ ŘÀţŞŘ řÊœ ýŘÂŞ Œþ ùďŚÞł ýćüĺ Åşĺ .ćÂČð ôŚźœŘ ýćýøýć Śþ ýćüĺ ýøď ěŘ ŘÀţŞŘ ÛõŚä ÝţÆČĺ ĚõŚî ćďŘĄõ ĆČÖŞ .ÀČĂî SSłøď Ąœ ěŘ Řď ÂŮĄČşõŚî ø ùćÂî ÛąŘć Řď ćĄą ÂÑœ ćďĄõ ÅîĄĂČó ôÀì Âû ďć ø ÀČœŘĄ£Ş ťìć ĆŞ Řď ÓÜţ£õ ýŚûôŚð ĆČÜî Ćî ťĺŘ üêŚî .ťĺŘ ťĺŘď Âĺ ýøď Ûśì ěŘ ÂðŘ Ćî ÀČłŚŞ ĆţłŘć ĆŻĄŮ ÍÖê .ÀČþŚÞœ ćďŘø Řď ěŚČœ ćďĄõ ŰŚäĚÏŘ ťìć ĆŞ ýŚÌê Œþ ŚÞţ§ ÅîĄĂČó ýćüĺ ýŘÂŻŘ ěŘ Ûśì ,ÀþŘùćÂî řÊœ ěøÀĂþø ćĄą ÂŮĄČşõŚî Ýî ťĺć ŚÌê SSþŘ ťĺŘ ÂţúŞ .ÀþÂČÚŞ ÂÑœ ďć ÅîĄĂČó řÊœ ýŘÂŞ (ùÀÈœ ťõÂê) üóŚą ÅîĄĂČó ñøŘ Ćãêć ďć ÀČĂî üãĺ ÀþďŘÀœ ŚÌê ÛØÈõ ÂðŘ SSÞő ďć .ÀłŚŞ ťþŚŞ ŚØČð ùć ĆŞ ŘÀãŞ Ćî üþŚûďŘÃêŘôÂœ öćøÃêŘ ĆŞ ýěŚČœ ŚŮ ÀČĂî řÊœ ÛõŚî ŰďĄň ĆŞ Řď ÂÑœ ćďĄõ .ťĺŘ ťĺŘďÂĺ ďŚČÆŞ ÃČœ ďŚî SSþŘ ěŚČœ ŰďĄň ďć Ćî ÀĂİÂû ,ÀłŚśœ ÀČĂîüõ ŘÀČŢ ěŚČœ öŊ Řď ěøÀĂþø ďć Adminstrator ÝØ§ Ćî ťĺŘ root Œþ ýŘďŘć ÅîĄĂČó ÝţÆČĺ ÅîĄĂČó ďć üóĄÞãõ ýŚûďŚî ýŘÂŞ root ÂŞďŚî öŘĄĂä ĆŞ ùŚðžČû ÀČĂî üãĺ .ćďŘć ø ćďŘć Řď ÀûŘĄ£Ş Ćî ĆżœŊÂû ĆêŚőŘ ø éÁ§ ùěŚŻŘ ÂŞďŚî SSþŘ öĄİ .ÀČĂØœ üðÀœě ÀĂûŘĄą ÂþÁŢŚœ öŘÂśŻ Àûć ăď ťĺŘ SSØÞõ root öŘĄĂä ĆŞ Ćî üŮŚûŚśţłŘ Śûťìø üÌãŞ ďć Ěůõ .ÀČĂî ťĺďć ýćŚä ŰŘďŚČţąŘ ŚŞ üóĄÞãõ ÂŞďŚî ĆĺŚĂł Œþ ĆÞû ěŘ ñøŘ .ćĄŞ

.ťĺŘ akbar ŚŮÀÞä SSõ ÂŞďŚî ĆĺŚĂł ùÀł ĆŐŘďŘ ýŚûñŚůõ

ýÂĺ Œþ ďć ŚûÛþŚê Ćî ťĺŘ ÛØł SSþŘ ĆŞ ÅîĄĂČó ďć ÛþŚê ÝţÆČĺ ďŚţąŚĺ ĆĂŮ .ťĺŘ ěøÀĂþø ďć Śû^{3}ĆłĄŢ ďŚţąŚĺ ĆŞŚÈõ Ćî ÀœĄłüõ üûćöŚõěŚĺ üþŚû^{2}ĆąŚł ýŚûĆąŚł üÜňŘ ĆąŚł SSþŘ ďć ./ ĆąŚł ěŘ ťĺŘ ŰďŚśä ĆÈþď Śþ ÅîĄĂČó üÜňŘ ÀœďŘć ďŚîøÂĺ öŊ ŚŞ üóĄÞãõ ýŚûÂŞďŚî Ćî öŚł SSþÂŮÝúõ Ćî ÀœďŘć ćĄŻø ÃČœ ýÂÚþć ýŚûĆąŚł ./home/ :ćĄŞ ÀûŘĄą ÛØł SSþŘ ĆŞ öŊ ÛõŚî ğďćŊ Ćî ťĺŘ home ĆąŚł ĆąŚł Œþ ýŘďŘć akbar ÂŞďŚî Ěůõ .ÀœÂČðüõ ďŘÂì ĆąŚł SSþŘ ĆäĄÞźõ Âþě ŚûÂŞďŚî ĆČÜî ÂŞďŚî SSČĂżÞû .ćĄŞ ÀûŘĄą /home/akbar/ ŰďĄň ĆŞ öŊ ğďćŊ Ćî ťĺŘ home ďć .ÀĂîüõ ýďŘÀúÚœ /home/navid/ Û¡õ ďć Řď ÇþŚûÛþŚê SSõ ÂŮĄČşõŚî ďć navid ùěŚŻŘ ÍÖê ,ćĄłüõ ćďŘø ÂŮĄČşõŚî ĆŞ üóĄÞãõ ÂŞďŚî Œþ öŘĄĂä ĆŞ akbar Ćî üõŚÚĂû øŘ .ćďŘć Řď /home/akbar/ ĆäĄÞźõ Âþě ďć ćĄŻĄõ ýŚûÛþŚê ýďŚîťĺć ø ùćŚÔţĺŘ ÂŞďŚî SSþŘ Ěůõ .ÀĂî áŚŻďŘ ÃČœ ~ ŰďĄň ĆŞ ÇþĄą ŒÜÞŮ ť¡Ů ĆąŚł ĆŞ ÀœŘĄŮüõ ùćŘć ďŘÂì /home/akbar/ ĆąŚł ďć ÝČĂîüõ ŋÂê Ćî apw.doc ÛþŚê ĆŞ áŚŻďŘ ýŘÂŞ

áŚ Ă ţ õŘ SS Č ã õ ğďćŊ Œ þ Ć Ş áŚ ŻďŘ ěŘ Ś õ Ś ûť þŚ ĺ Šø öćĄ Ş Â Č ç ţ õ Û Č óć Ć Ş ćďŘĄ õ ěŘ ýďŚ Č Æ Ş ďć 1 Ą ź ţ Æ Ż ýŘÂ Ş Řď ńĄ Ê ą Ć Ş Û þŚ ê Ś þ íďÀ õ Œ þ SS ţ êŚ þ ýŘÂ Ş "öćÂ î Û ðĄ ð’ đĚ Î ňŘ ø Ý Č Ă îü õ Ć î ü þŚ ûĆ Ă Č Ţ-Ć Ü ňø ěŘ ýďŚ Č Æ Ş ýŘÂ Ş SS Č Ă ż Þ û .Ý þÂ Şü õ ďŚ î Ć Ş http://www.google.com ďć ďć ť ĺŘ ü êŚ î À łŚ Ş Ć ţ łŘć ěŚ Č œ öŚ ŮÂ Ñ œ ćďĄ õ À ňŚ Ö õ Ś Ş ýďŚ ðěŚ ĺ ýŘÂ Ş Ś Þ ł Å îĄ Ă Č ó ť ĺŘ SS Ø Þ õ

.ÀþěŘćÂşŞ ćĄą ÛØÈõ ýŘÂŞ üŞŘĄŻ ýĄźţÆŻ ĆŞ http://groups.google.com

tree 2 folder 3

.ÀĂî áŚŻďŘ öŊ ĆŞ ~/apw.doc ŰďĄň ĆŞ ÀœŘĄŮüõ ,ťĺŘ

ŚÞł ÂŮĄČşõŚî ďć ÅîĄĂČó ÂŞ ùøĚä ÃČœ ěøÀĂþø ÛõŚäÝţÆČĺ Ćî üŮďĄň ďć SSČĂżÞû ýŚûÛþŚê ýŘÂŞ řĺŚĂõ (mount point) ëŚÊóŘ ĆÎÖœ öćÂî ÓþÂãŮ ŚŞ ,ÀłŚŞ ćĄŻĄõ ĆØĂþŘ ÂÚõ ;ćĄŞ ÀûŘĄą üĺÂţĺć ÛŞŚì ÅîĄĂČó ÛąŘć ěŘ ,Ç£Ş SSþŘ ,ěøÀĂþø Ç£Ş ďć ü ş î Õ § Ć Ş ŕĄ ŞÂ õ Û þĎć Ć Ş Ć î À łŚ Ş NT áĄ œ ěŘ Ś Þ ł ěøÀ Ă þø Û þŚ ê Ý ţ Æ Č ĺ ěøÀĂþø ÛþŚê ÝţÆČĺ áĄœ SSþŘ öÀþć ĆŞ ĆÏĄŞÂõ ĆõŚœÂŞ ÅîĄĂČó üœŚźõ ø ěŚźõ ýŚûâþěĄŮ ĆŞ ŕĄŞÂõ ĆĂČŢ ø ĆÜňø ñŚśœć ĆŞ üţÆþŚŞ ŰďĄň SSþŘ ďć .ÀłŚŞüÞœ ćĄŻĄõ ÅîĄĂČó ďć ÅîĄĂČó ďć ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ .ťĺŘ ÓÈî ÛŞŚì üœŚĺŊ ĆŞ öćÂî ÛðĄð ŚŞ Ćî ćĄŞ ďŚî SSþŘ /xpc/ ĆąŚł ĆŞ ěøÀĂþø C ĄþŘďć ,ťĺŘ řÊœ SSõ ÂŮĄČşõŚî ýøď Ćî Fedora Core IV ťĺŘ ÂþÁŢ öŚØõŘ ÅîĄĂČó řÊœ SSČ§ ďć Ýû ëŚÊóŘ SSþŘ .ťĺŘ ùÀł ëŚÊóŘ ÅîĄĂČó ďć

.(ćďŘć root ŰŘďŚČţąŘ ĆŞ ěŚČœ Ćî) řÊœ ěŘ ÀãŞ Ýû ø (ťĺŘ ÂŮöŚĺŊ Ćî)

ÅîĄĂČó ñŚÞČĂČõ ø üĺŚĺŘ ŰŘďĄţĺć 2-2

öŚţŮŘďĄţĺć öćÂî ďćŚň ýŘÂŞ ñŚĂČõÂŮ Œþ ÅîĄĂČó ďć ŚÞł ěŚČœ ćďĄõ ďŘÃŞŘ SSþÂŮÝúõ ÛÞä 1−2 ÛØł ÕŞŚÎõ Ćî ťĺŘ SSþŘ ÂĺćďćÂŢ ùŘď Œþ ñŚĂČõÂŮ ýŘÂŻŘ ýŘÂŞ .ťĺŘ ĆĂþÃð Åşĺ ø ùćÂî ťĺŘď ŒČÜî ñŚĂČõÂŮ ýøď Ćî ťĺŘ SSþŘ ÂŮöŚĺŊ ùŘď ŚõŘ .ÝČĂî

ñŚĂČõÂŮ ýŘÂŻŘ ùĄ¡œ :1−2 ÛØł

ýŘÂŞ ÛœŚŢ ďć ĆõŚœÂŞ SSþŘ ĆÈČÞû ŰďĄň SSþŘ ďć .ÝČĂî ŠŚ£ţœŘ Řď ÛœŚŢ ĆŞ öŊ öćøÃêŘ ÀĂİ ýŘÂŞ Řď ďŚî SSþŘ ÀČœŘĄŮüõ .ćĄŞ ÀûŘĄą üĺÂţĺďć ÛŞŚì ÛňŚêĚŞ ýŘÂŻŘ ø ŒČÜî ÛœŚŢ ĆŞ Řď ŚúœŊ ø ÀČûć ôŚźœŘ ÃČœ ÀČĂîüõ ùćŚÔţĺŘ ŚúœŊ ěŘ ŰŚãêć ĆŞ Ćî ÂÚþć Ýúõ ĆõŚœÂŞ

.ÀČþŘÃÔČŞ ćĄą

öŚÈœ Řď öŊ ďć ls -t ďĄţĺć ýŘÂŻŘ ø ñŚĂČõÂŮ Œþ ýěŘÀœŘ ùŘď ĆźČţœ ýÀãŞ ÛØł .Àûćüõ

öćÂî ťÆČó ďĄţĺć ø ñŚĂČõÂŮ :2−2 ÛØł

öŚ È œ Řď Ý Č ţ Æ û öŊ ďć Ć î ýŘĆ ąŚ ł ďć ćĄ ŻĄ õ ýŚ ûÛ þŚ ê ø Ś ûĆ ąŚ ł ls ďĄ ţ ĺć ĎĄÞãõ Ćî ÀĂţÆû ýďŚČţąŘ ýŚûÂţõŘďŚŢ ýŘďŘć ŰŘďĄţĺć ěŘ ýďŚČÆŞ ÅîĄĂČó ďć .Àûćüõ ĆŞ -t SSÈŢŊ ŚźĂþŘ ďć Ěůõ .ÝČĂîüõ ćďŘø Řď ýďŚČţąŘ ýŚûÂţõŘďŚŢ SSþŘ -- Śþ - ěŘ ÀãŞ Ćî üÜþŚê Ćî ÛØł SSþŘ ĆŞ ,ÀĂî řŮÂõ üœŚõě řČŮÂŮ ĆŞ Řď ťÆČó Ćî ťĺŘ SSþŘ ýŚĂãõ

.ćĄłüõ ÂûŚÒ ĆÞû ěŘ ÂŮĎŚŞ ĆţêÂð ŰďĄň öŊ ďć ŰŘÂČČçŮ SSþÂąŊ

:ÀþŊüõ ďŚî ĆŞ üÆîĄĂČó üðÀœě ďć ĆÈČÞû Ćî ÅîĄĂČó Ýúõ ŰŘďĄţĺć ĆňĚą ŚõŘ

ŒÞî ťêŚþďć 1−2-2

ťêŚþďć ,ÝČłŚŞ Ćî ÂŮĄČşõŚî ŚŞ üþŚĂłŊ ěŘ ü¡Îĺ Âû ďć Śõ üÚÈČÞû ýŚûěŚČœ ěŘ üØþ öŚĺŊ ďŚČÆŞ ,ùćŚĺ ŰŘďĄţĺć ýŘÂŞ ŒÞî ťêŚþďć .ťĺŘ ÓÜţ£õ ýŚûťČãőø ďć ŒÞî

:ťĺŘ

ďĄţĺć öŊ šþŚŮ ŚŞ üţ§Řď ĆŞ ÀČłŚŞ ĆţłŘć ŒÞî ĆŞ ěŚČœ ýďĄţĺć ćďĄõ ďć ÂðŘ • öŊ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ùĄ¡œ ćďĄõ ďć üþŚÞĂûŘď ýďŘÀÖõ ÀČœŘĄŮüõ -- help Åşĺ ø ŚÞł ĆŞ üØÞî ŰŚäĚÏŘ ýćŚþě ÂþćŚÖõ ls --help Ěůõ .ÀČþŚÞœ ťêŚþďć

.ťĺŘ ÀČÔõ ŰŘďĄţĺć üąÂŞ ýŘÂŞ --info SSÈŢŊ ÃČœ üûŚð .Àûćüõ

ďĄţĺć SSþŘ .ťĺŘ (manual) ŚÞĂûŘď ùøÃŻ ďĄţĺć ěŘ ùćŚÔţĺŘ ÂÚþć Ýúõ ľøď • ćďĄõ ďć ŰŚäĚÏŘ řÆî ýŘÂŞ Ěůõ .man [command name] ěŘ ťĺŘ ŰďŚśä ěŚŞ Řď ls ďĄţĺć ýŚÞĂûŘď ùøÃŻ Ćî man ls ÝČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî ls ďĄţĺć ýÂŞøŚœ ýŘÂŞ .ťĺŘ üňŚą ÍČ¡õ ďć ø ñŚĂČõÂŮ öŚÞû ÛąŘć ùøÃŻ SSþŘ .ÀĂîüõ ěŘ öÀł ŽďŚą ýŘÂŞ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ üţúŻ ýŚûÀČÜî ěŘ ÀČœŘĄŮüõ ÍČ¡õ SSþŘ ďć

.q ÀČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî ùøÃŻ SSţÆŞ ø ÍČ¡õ SSþŘ

ÀČœŘćüÞœ Řď ďĄţĺć ôŚœ 2−2-2

ÀþŚŞ ýďĄţĺć Ćİ ěŘ öŚŮÂÑœ ćďĄõ éÀû ýŘÂŞ Ćî ÀþďŘÀœ ýŘùÀþŘ ĚňŘ Ćî üõŚÚĂû ďĄţĺć SSþŘ .ćŘć ÀûŘĄą ýŘùÀþŘ ŚÞł ĆŞ Ćî ćďŘć ćĄŻø ŰďÀìÂŢ ďĄţĺć Œþ ,ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ŚŞ öćÂî ďŚî ýŘÂŞ ÀČœŘÀŞ ÀČûŘĄąüõ Ćî ÀČĂî ŋÂê Ěůõ .apropos ěŘ ťĺŘ ŰďŚśä ŚŮ apropos pdf :ÀČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî .ťĺŘ řĺŚĂõ ýďĄţĺć Ćİ éŘýćüŢ ÛþŚê

.Àûć ĆŐŘďŘ ŚÞł ĆŞ Řď ÀĂĂî ŒÞî ŚÞł ĆŞ ťĺŘ ÛÞţ¡õ Ćî üŮŘďĄţĺć ěŘ üţÆČó ŚãÎì üŮŚõÀÖõ ďŚČÆŞ ŰŘďĄţĺć ýŘÂŞ Ćî ťĺŘ öćÂî ÛðĄð ñĄÞãõ ÕśÏ ôøć Û§ ùŘď ø ćďŘć ćĄŻø Ýû üõĄĺ Û§ ùŘď ĆţśóŘ .ťêŚþ ÀČûŘĄą Řď ćĄą ŠŘĄŻ ĆÖČìć ÀĂİ ŋÂä ďć !ćĄłüÞœ ĆČňĄŮ ćŚþě üŮŚõÀÖõ ŰŘďĄţĺć ýŘÂŞ Ćî ťĺŘ öŚţĺøć ĆŞ öćŘć ťÞ§ě öŊ

.ÀČĂî ŽÂą ÂŮť£ĺ ÛþŚÆõ ýŘÂŞ Řď ĆČÞúĺ SSþŘ

ŰŘďĄţĺć ÛČÞØŮ 3−2-2

ŰŘďĄţĺć ÛČÞØŮ :3−2 ÛØł

ŚÞł ÉìŚœ ŰŘďĄţĺć ÀČÜî SSþŘ .ťĺŘ ŰďÀìÂŢ ø Ýúõ ďŚČÆŞ ÀČÜî Œþ Tab ÅîĄĂČó ďć ÀČĂî ŋÂê Ěůõ .ÀĂîüõ ÛČÞØŮ ÂÚþć ýŚûÍČ¡õ ěŘ ýďŚČÆŞ ďć ø ñŚĂČõÂŮ ÍČ¡õ ďć Řď ďŚŞøć Řď Tab ÀČÜî ap šþŚŮ ěŘ ÀãŞ .ÀČĂî šþŚŮ Řď ĎŚŞ appropos ďĄţĺć ÀČûŘĄ£Čõ Ćî ŚŞ Ćî ŚÞł ÅîĄĂČó ďć ćĄŻĄõ ŰŘďĄţĺć üõŚÞŮ ŚŮ (ŒČÜî-ÛŞć Ûůõ ťĺďć) ÀČûć ďŚÈê ÕŞŚÎõ öŚØõŘ ťÔû SSõ ÅîĄĂČó ćďĄõ ďć .ÀĂî üêÂãõ ŚÞł ĆŞ Řď ÀœĄłüõ áøÂł ap ap ěŘ ÀãŞ ÂðŘ ñŚ§ .ťĺŚÞł ÂŞŘÂŞďć öŚõÂê Íą ďć ap ùďŚŞøć .ćďŘć ćĄŻø 3−2 ÛØł ćÀźõ öćŘć ďŚÈê ďŚŞŒþ ŚŞ ÀłŚŞ apr ÛØł ĆŞ ďĄţĺć áøÂł ŚŮ ÀČĂî šþŚŮ Řď r éÂ§ öŚţþŘÂŞ Ćî ćĄŞ ÀûŘĄą apropos ëĄê ĆĂþÃð ťÔû öŚČõ ěŘ ćĄŻĄõ ĆĂþÃð ŚúĂŮ Tab ÀČÜî

.ććÂðüõ ÛČÞØŮ

öćÂî éÁ§ ø öćÂî ÛÖţĂõ ø öćÂî üşî 4−2-2

À Ă œŚ Þ û ğøŚ õ Â Ş ü Ă ţ ś õ öÀ œŚ ś Æ İ ø ü ş î öŚ Ø õŘ Å îĄ Ă Č ó ďć Ć Ø Ă þŘ Ś Ş À Č Ü î Ć ¡ Ô ň Ś Ş ďŚ î ü ðćŚ ĺ ø ť äÂ ĺ Ć î ü œŚ Æ î ýŘÂ Ş Ś õŘ ,ćďŘć ćĄ Żø ěøÀ Ă þø .ť ĺŘ öćÂ î ü ş î ýŘÂ Ş cp ďĄ ţ ĺć ěŘ ùćŚ Ô ţ ĺŘ ďŚ î SS þÂ Ů öŚ ĺŊ ,À œďŘć ť ĺøć Řď Œ þ file1 SS ţ łŘć Ś Ş Ć î ť ĺŘ cp file1 file2 ďĄ ţ ĺć SS þŘ Û Ø ł SS þÂ ŮùćŚ ĺ ďć Řď øć ùďŚ Þ ł Û þŚ ê Ý Č ûŘĄ £ Ş Â ðŘ .À Ă îü õ À Č óĄ Ů Řď öŊ ěŘ file2 Â Ú þć ü ş î À Ă î ť ĺďć akbar Ć œŚ ą ýďĄ ţ îÂ þŘć ďć cpp Ć ąŚ ł Â þě ďć Ě ů õ ýÂ Ú þć Û ¡ õ ñćŚãõ ŰďĄň ĆŞ Śþ cp file1 /home/akbar/cpp/file2 :ÝČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî cpp ĆąŚł Âþě ĆŞ file1 ôŚœ öŚÞû ŚŞ ÝČûŘĄąüõ ÂðŘ Śþ .cp file1 ~/cpp/file2

.ÀĂîüõ ťþŚÔî cp file1 ~/cpp/ ďĄţĺć ćĄł üşî

-R SSÈŢŊ ěŘ ÝČĂî üşî ÇŮŚþĄţ¡õ ôŚÞŮ ŚŞ Řď ĆąŚł Œþ ÛþŚê ýŚŻ ĆŞ ÝČûŘĄ£Ş ÂðŘ ďć Řď ~/cpp/ ĆąŚł Ûî ěŘ üşî Œþ cp -R cpp/ cplusplus :Ěůõ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ

.ÀĂîüõ ćŚźþŘ ~/cplusplus/ ÝĺŘ ĆŞ ýŘĆąŚł

cp ýŚŻ ĆŞ ťĺŘ üêŚî ÝČĂî ÛÖţĂõ ÂÚþć ýŚŻ ĆŞ üþŚŻ ěŘ Řď üÜþŚê ÝČûŘĄ£Ş ÂðŘ ŚõŘ Řď Œþ ùďŚÞł ÛþŚê mv file1 file2 ďĄţĺć .ÝČĂî ùćŚÔţĺŘ (öćÂî ŚŻĆŞŚŻ) mv ěŘ ďĄţĺć ĆŞŚÈõ SSþŘ .ćďøŊüõ ÀþÀŢ öŊ ýŚŻ ĆŞ Řď øć ùďŚÞł ÛþŚê ø ùćÂŞ SSČŞ ěŘ üÜî ĆŞ

.ťĺŘ ěøÀĂþø ďć Rename

ŋÂêÇČŢ ÂðŘ .ÀĂîüõ éÁ§ Řď ŚûĆąŚł Śþ ŚûÛþŚê rm íŚœÂÎą ďĄţĺć ďĄÏSSČÞû ŚûÛþŚê ćÀźõ ÇĺÂŢ öøÀŞ ďĄţĺć SSþŘ öćÂî ďćŚň Ë¡õ ĆŞ Ćî ťĺŘ SSþŘ ŚÞł ÝţÆČĺ ďŚî SSþŘ ýŘÂŞ ŠĄą ùŘď Œþ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ďĄţĺć SSþŘ ěŘ ŕŚČţ§Ř ŚŞ ěŘ ÂţúŞ ÀĂî éÁ§ Řď éÁ§ Řď hello.cc ÛþŚê rm -i hello.cc ďĄţĺć Ěůõ .ťĺŘ -i SSÈŢŊ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ÛþŚê SSþŘ ÀČûŘĄąüõ Ćî ÀČţÆû SSßÞÎõ ŚþŊ Ćî ÀĺÂŢüõ ŚÞł ěŘ éÁ§ ěŘ Ûśì ŚõŘ ,ÀĂîüõ

.ćÂî ÀûŘĄą ùÂĺŒþ Řď ďŚî ŚÞł (n) ÂČą Śþ (y) ĆÜŞ ŠŘĄŻ .ÂČą Śþ ÀČĂî éÁ§ Řď

?ÝţÆû ĆąŚł Âþě ôŘÀî ďć 5−2-2

Řď pwd ďĄţĺć ťĺŘ üêŚî ,ÀČţÆû ĆąŚł Âþě ôŘÀî ďć ÂőŚ§ ñŚ§ ďć ÀČĂČśŞ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ ďć ÂðŘ Ěůõ .ÀČţÆû ĆąŚłÂþě ôŘÀî ďć Ćî ťÔð ÀûŘĄą ŚÞł ĆŞ ďĄţĺć SSþŘ .ÀČĂî ćďŘø ÛõŚî ÂČÆõ ŚÞł ĆŞ ÝţÆČĺ ŠŘĄŻ ďĄţĺć SSþŘ šþŚŮ ŚŞ ,ÀČţÆû ~/fortran ĆąŚłÂþě

                                  .ćĄŞ ÀûŘĄą /home/akbar/fortran

ĆŞ öÀł ćďŘø ýŘÂŞ .ćÂî ùćŚÔţĺŘ öŘĄŮüõ Âþě ŰŘďĄţĺć ěŘ ĆąŚł Âþě ÂČČçŮ ýŘÂŞ öĄĂîŘ ĆżœŚĂİ ÂðŘ ,ćďŘć ćĄŻø fortran ĆąŚł ďć Ćî learning üőÂê ĆąŚł Âþě ĆØĂþŘ ýŘÂŞ .cd learning ÀČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî ,ÀČţÆû fortran ĆąŚłÂþě ďć šþŚŮ ťĺŘ üêŚî ,ÀþćÂðÂŞ fortran üþĎŚŞ ĆąŚł Âþě ĆŞ learning ĆąŚł Âþě ěŘ ľŘĆœŚą ýďĄţîÂþŘć ĆŞ Řď Åî Âû üœŚõĄðďŊ žČû öøÀŞ cd ďĄţĺć šþŚŮ .cd .. ÀČĂî /home/akbar ĆœŚą ĆąŚł ĆŞ ŘÂõ cd ďĄţĺć ,ÝłŚŞ SSõ Ćî ýŘĆąŚłÂþě Âû ďć .ćÂŞüõ

.ćÂŞ ÀûŘĄą

root ŰŘďŚČţąŘ řÆî 6−2-2

Œþ řÊœ Ěůõ) ýďŚî ýŘÂŞ ø ,ÀþŘùÀł ćďŘø ÂŮĄČşõŚî ĆŞ üóĄÞãõ ÂŞďŚî ŰďĄň ĆŞ ÂðŘ .(superuser ÓÔ£õ) su ÀČĂî šþŚŮ ťĺŘ üêŚî ,ÀþďŘć root ŰŘďŚČţąŘ ĆŞ ěŚČœ (ĆõŚœÂŞ ćďŘø ťĺďć ŰďĄň ďć ø ćÂî ÀûŘĄą Řď root ďĄśä ĆÞÜî ýŚőŚÖŮ ŚÞł ěŘ ÝţÆČĺ Åşĺ ÂŞďŚî akbar ÂŞďŚî Ěůõ ýŚŻ ĆŞ ŚÞł ñŚĂČõÂŮ ^{4}ùďŘøôŚČŢ Ćî Àþć ÀČûŘĄą ďĄśä ĆÞÜî öćÂî ùćŚÔţĺŘ exit ďĄţĺć ěŘ root ŰŘďŚČţąŘ ěŘ öÀł ŽďŚą ýŘÂŞ .ćŘć ÀûŘĄą öŚÈœ Řď root Řď öÀł root ÅœŚł ŚÞł ùŚðžČû ŚśþÂÖŮ ÀČĂîüõ ďŚî ùŚÚÈœŘć ÝţÆČĺ ďć ÂðŘ .ÀČĂî ťłŘććŚþ SSþŘ ěŘ ŰďĄň öŊ ďć Ćî ÀČłŚŞ ýŘĆêÂ§ ÂØû Œþ ĆØĂþŘ ÂÚõ ,ťłŘć ÀČûŘĄ£œ

.ćĄŞ ÀČûŘĄą ěŚČœüŞ

SSţõ ÂðÇþŘÂþø 3-2

ĆŞ ťŞĄœ ,ťłÁð öŊ đÂł Ûśì Ç£Ş ďć Ćî ñŚĂČõÂŮ ÍČ¡õ ŚŞ üŮŚõÀÖõ üþŚĂłŊ ěŘ ÀãŞ ýÂŮĄČşõŚî ýŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ^{5}âśĂõ ø SSţõ ýŚûÛþŚê öŘĄţŞ öŊ ďć Ćî Àĺďüõ üÎČ¡õ

.ťłĄœ ŰďŚśä ÀþŊüõ ÅîĄĂČó ýŚûâþěĄŮ ùÀÞä ùŘÂÞû Ćî üĂţõ ďŚţĺŘÂþø SSþÂŮùćŚĺ • ÀČĂî šþŚŮ ćĄą ñŚĂČõÂŮ Ć¡Ôň ěŘ ťĺŘ üêŚî öŊ ýŘÂŻŘ ýŘÂŞ gedit ěŘ ťĺŘ ďćŚň ďĄţĺć Ćî ćĄłüõ űäŚŞ ÅîĄĂČó ďĄţĺć Âû ěŘ ÀãŞ & öćŘć ďŘÂì .gedit & ďć ýÀãŞ ŰŘďĄţĺć ďøÀň ýŘÂŞ ñŚĂČõÂŮ ø ćĄł ŘÂŻŘ ÂŮĄČşõŚî "ĆĂČõě’ ďć ùÀł ĆĂČõě ďć & ŚŞ Řď gedit ďĄţĺć Ěůõ Ćî ťêď öŚŮćŚþ ěŚèŊ ěŘ ÂðŘ .ÀłŚŞ ğÂţĺć Řď ćĄą ÇþŚÞœ Ć¡Ôň ÀþďŘÀœ ťĺøć ÂðŘ) ñŚĂČõÂŮ öćÂî Śûď ýŘÂŞ ,ÀČĂî ŘÂŻŘ üĂãþ) Ctrl+z ďĄţĺć ďøÀň ŚŞ ŚţìĄõ ťĺŘ üêŚî (ÀČĂî åĄÜł ñŚĂČõÂŮ Śûùć ŚŞ ćďĄõ ñŚĂČõÂŮ ďć (ÀČœÃŞ Řď z ÀČÜî Åşĺ ø ÀþďŘćùŚÚœ ùćŘć ďŚÈê Řď Ctrl ÀČÜî ÓÔ£õ) bg ďĄţĺć Àł ćŘěŊ ŚţìĄõ ñŚĂČõÂŮ Ćî ÀãŞ ,ÀČĂî ÕÜãõ Řď ĆõŚœÂŞ ÂÑœ ďć (gedit SSţõ ďŚţĺŘÂþø ŚźĂþŘ ďć) ŚÞł ĆõŚœÂŞ ŚŮ ÀČĂî ďćŚň Řď (background

prompt 4 srouce 5

.ćĄł ŘÂŻŘ ĆĂČõě

öćÂî ďŚî øďSSþŘ ěŘ ø ćďŘć ěøÀĂþø ñøŘÀţõ ýŚûďŚţĺŘÂþø ĆČśł üŮŚĂŻø ďŚţĺŘÂþø SSþŘ öÂŮÂê ýŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ SSÞő ďć ø ;ťĺŘ öŚĺŊ ÅîĄĂČó ýŚûćďŘøùěŚŮ ýŘÂŞ öŊ ŚŞ .ćďŘć üŞĄÜÎõ üÚœď ÅØţĂČĺ latex âśĂõ ýŚûĆõŚœÂŞ ÃČœ ø ğĚŢğĚŢüĺ ø ĆŞ áøÂł ø ùćÂî ŘÂŻŘ Řď öŊ ťĺŘ üêŚî Ćî ťĺŘ öŚĺŊ ýďÀì ĆŞ öŊ ŚŞ öćÂî ďŚî ďŚî ýŘÂŞ Ćî öŊ üĺŚĺŘ ùĄŻø ùÀÞä ĆÖČìć ÀĂİ ŋÂä ďć ŚŮ ÀČĂØŞ öŊ ŚŞ ýěŚŞ

.ÀþŚČŞ öŚţţĺć ťĺŘ ěŚČœ ćďĄõ ĆõŚœÂŞ šþŚŮ

ŒČÜî ø ğøŚõ ŚŞ ø ćďŘć ýÃČÞŮ üØČêŘÂð íÂţÈõ ÛÊê ěŚŞ Ćî ýÂÚþć ďŚţĺŘÂþø • ďŚţĺŘÂþø ťĺŘ ťĺŘďÂĺ ÇČŞŚÞî Ýû öŊ ŚŞ öćÂî ďŚî ø ťĺŘ öćÂî ùďŘćŘ ÛŞŚì ďŚţĺŘÂþø .ćĄłüõ řÊœ ŚûÅîĄĂČó ùÀÞä ďć ŋÂêÇČŢ ďĄÏ ĆŞ Ćî ťĺŘ emacs xemacs ćďŘć ýÂŮÃČÞŮ üØČêŘÂð ŰŚĂŻø üîÀœŘ Ćî ďŚţĺŘÂþø SSþŘ ÂŞ üĂţśõ ýÂÚþć üţĺć öŚŮćĄą üţÆþŚŞ ø ćĄłüÞœ řÊœ ŋÂêÇČŢ řÊœ ďć ĎĄÞãõ Ćî ťĺŘ

.ÀČĂî řÊœ Řď öŊ

ŘÁó ø ùćĄŞ ćĄŻĄõ ÝþÀì ďŚČÆŞ ýŚúœŚõě ěŘ Ćî SSõ ĆìĚä ćďĄõ ýŚţĺŘÂþø ŚõŘ • ćĄśúŞ ľďŚÚœ Śþ vi ďŚţĺŘÂþø ťĺŘ ùćÂî řÆî Řď ŚûüþŚœŘĄŮ ø ćĄśúŞ SSþÂţÈČŞ öĄİ Ćî ťĺŘ ğÂţĺć ďć ÃČœ gvim üØČêŘÂð íÂţÈõ ÛÊê .ťĺŘ vim öŊ ĆţêŚþ ýÀĂî űäŚŞ ,ćďŘć (öćÂî ŒČÜî ýŘÂŞ) ÀČÜî Ć¡Ôň ěŘ ťĺć SSţłŘćÂŞ ĆŞ ěŚČœ .ÀłŚŞüõ ŚûýŘĆêÂ§ ùÀÞä ŠĄÜÎõ vim öŚÞû ĎĄÞãõ ø ťĺŘ ýŘĆêÂ§ SSþŘÂŞŚî üðÀœě áøÂł ýŘÂŞ Ćî ŰďÀìÂŢ ďŚţĺŘÂþø SSþŘ ùĄŻø ěŘ üąÂŞ ,ýÀãŞ Ç£Ş Âþě ďć üóŚĂČõÂŮ öŚÞû ďć ďŚţĺŘÂþø SSþŘ .ćŘć ÝČûŘĄą đÂł Řď ťĺŘ üêŚî üÆþĄœĆõŚœÂŞ ø

.ććÂðüõ ŘÂŻŘ ùÀł ďćŚň ľďĄţĺć Ćî

vim SSţõ ÂðÇþŘÂþø ŚŞ ďŚî ùĄ¡œ 4-2

ŰŚÞČÑĂŮ ÛþŚê 1−4-2

Ćî üþŚûĆąŚł Śþ ŚûÛþŚê .ÀœďŘć ďŘÂì .vimrc ôŚœ ĆŞ üÜþŚê ďć vim ďŚţĺŘÂþø ŰŚÞČÑĂŮ -a SSÈŢŊ ěŘ ÀþŚŞ ŚúœŊ öÀþć ýŘÂŞ ø ÀĂţÆû öŚúĂŢ ćĄłüõ áøÂł (.) ĆÎÖœ ŚŞ ŚúœŊ ôŚœ ĆŞ ŕĄŞÂõ ýŚûÛþŚê ŚŮÀÞä ŚûÛþŚê ĆœĄð SSþŘ .ćÂî ùćŚÔţĺŘ ls ďĄţĺć ďć (all ÓÔ£õ) ùÀł ôŚźœŘ ŰŚÞČÑĂŮ Śþ ŋÂêÇČŢ ŰŚÞČÑĂŮ Ćî ÀĂţÆû ÓÜţ£õ ýŚûĆõŚœÂŞ ŰŚÞČÑĂŮ ěŘ ýćŘÀãŮ ćĄą ĆœŚą ýďĄţîÂþŘć ďć ýÂŞďŚî Âû .ÀĂĂîüõ ýďŘÀúÚœ Řď ÂŞďŚî ÍĺĄŮ

.ćďŘć Řď ŚûÛþŚê ĆœĄðSSþŘ

ĆţłĄœ Bram Boolenaar ÍĺĄŮ Ćî ťĺŘ üÜþŚê SSõ ĆìĚä ćďĄõ ŰŚÞČÑĂŮ ÛþŚê ŠĄÜÎõ ćďŘĄõ Âþě ŕĄÎą ùøĚä ĆŞ .(!ÀČĂî ÇþŘÀČŢ ŚŮ ÀČĂî ÛðĄð Řď öŊ) ťĺŘ ùÀł ÍĺĄŮ ùÀł ĆţłĄœ .vimrc ÛþŚê ďć vim ŰŚÞČÑĂŮ ĆŞ üţĺć ďĄÏ ĆŞ Ćî ÀĂţÆû SSõ

ÝĂîüõ ĆêŚőŘ Boolenaar

set shiftwidth=3
set mouse=a
set showmatch
set autowrite
set fortran_do_enddo=1
au! BufRead,BufNewFile *.f90 let b:fortran_do_enddo=1

ýŚûďŚţąŚĺ ø ŚûĆÖÜ§ öćĄŞ ŚœŘĄą ýŘÂŞ Ćî Řď ŚûĆõŚœÂŞ üÚţêďĄŮ öŘÃČõ ñøŘ Íą ďć ü Ú ţ êď Ą Ů SS þŘ .À Ă îü õ SS Č Č ã Ů Â ţ îŘďŚ î Ć ĺ Â ŞŘÂ Ş ť ĺŘ ýďøÂ ő ďŚ Č Æ Ş ü ÏÂ ł .ÝČłŚŞ ýÃČİ öŘÂÚœ ťÆČœ ýěŚČœ ø ćĄłüõ ôŚźœŘ ŒČŮŚõĄŮŘ ŰďĄň ĆŞ C++ ýŚûĆõŚœÂŞ üŞĚì Śþ ÃţœŘÂŢ Ćî ýćďŘĄõ ďć ôĄĺ Íą .ÀĂîüõ (a=active) ñŚãê Řď ğøŚõ ôøć Íą ěŘ ýÂČðĄÜŻ ýŘÂŞ Ćî Àûćüõ öŚÈœ ø ĆţÈð öŊ ùÀł ěŚŞ ñćŚãõ ñŚśœć ćĄłüõ ĆţÆŞ ěŚŞ vim ÍĺĄŮ Ćî ÛþŚê ÀĂİ SSČŞ Ćî ýćďŘĄõ ďć ôďŚúİ Íą .ťĺŘ ÀČÔõ üÜČą ùŚśţłŘ ŒČŮŚõĄŮŘ ŰďĄň ĆŞ Řď üÜśì ÛþŚê ,ÛþŚê Âû ĆŞ SSţêď ôŚÚĂû ďć ÝČĂîüõ ýÂŞøŚœ ÀœŘùÀł ďĄÏ ĆŞ ÀœďŘć .f90 ÀœĄÆŢ Ćî üþŚû ÛþŚê ýŘÂŞ ÂąŊ Íą øć ŚţþŚúœ .ÀĂîüõ ùÂČąč ùěŘÀœŘ ĆŞ üÚţêďĄŮ ÀĂţÆû enddo ø do SSČŞ Ćî ŚûĆÖÜ§ üÜąŘć ýŚûťÞÆì ďć ŒČŮŚõĄŮŘ

.ÀĂîüõ ćŚźþŘ ÂţîŘďŚî 3

ýÀČÜî ŰŘďĄţĺć 2−4-2

ø vim ŘÀ ţ ŞŘ ćĄ ą ñŚ Ă Č õÂ Ů ďć Ć î ť ĺŘ ü êŚ î vim ďŚ ţ ĺŘÂ þø Ś Ş ďŚ î áøÂ ł ýŘÂ Ş Ś õŘ ĆŞ üÜþŚê vim hello.cc ďĄţĺć ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ .ÀČĂî šþŚŮ Řď ÛþŚê Œþ ôŚœ Åşĺ ýŘÂŞ ĎĄÞãõ .cpp ø .cc ýŚûÀœĄÆŢ) ÀĂîüõ ěŚŞ SSţłĄœ ýŘÂŞ Řď hello.cc ÝĺŘ Śþ Fortran 90 ýŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ÃČœ .for Śþ .f ø .f90 ýŚûÀœĄÆŢ ø C++ ýŚûÛþŚê ĆţłŘć ćĄŻø ÝĺŘ SSþŘ ĆŞ üÜþŚê Ûśì ěŘ Ćî üŮďĄň ďć .(Àœøďüõ ďŚî ĆŞ fortran 77 SSþŘ ĆŞ ýÀþÀŻ ÛþŚê ŰďĄÊĂþŘ ÂČè ďć ,ÀþćÂð ÀûŘĄą ěŚŞ ÇþŘÂþø ýŘÂŞ ÛþŚê SSþŘ ,ÀłŚŞ

.ćĄłüõ ěŚŞ ôŚœ

ÀČõŘŚœ ťČãőø üÜČą ÀþěŘÀœŘüõ ùŘď Řď vim ďŚţĺŘÂþø ďĄţĺć SSþŘ ŚŞ Ćî üõŚÚĂû SSþŘ ÛČóć !ÀĂĂîüÞœ ďŚî ÀČÜî Ć¡Ôň ýŚûÀČÜî ěŘ ýďŚČÆŞ .ťĺŘ öŚŮďŚÑţœŘ ďć ýŘùÀĂĂî ćďĄõ SSţłĄœ ýŘÂŞ Ćî ýÀõ .ťĺŘ ùÀł ýěŘÀœŘ ùŘď ^{6}ñŚõÂœ Àõ ďć vim Ćî ťĺŘ öŊ ÂõŘ SSþŘ ĆŞ öÀł ćďŘø ýŘÂŞ .ÀłŚŞüõ ^{7}SSţłĄœ Àõ Śþ (insertion) öćÂîŽďć Àõ ťĺŘ ěŚČœ ÙœďÂŢ ùŚČĺ ŚŞ Ć¡Ôň SSČþŚŢ ďć ŰďĄň SSþŘ ďć Ćî ÀČûć ďŚÈê Řď i ÀČÜî ťĺŘ üêŚî Àõ öćÂî šþŚŮ ýŘÂŞ ŚÞł ñŚĂČõÂŮ ñŚ§ .ćÂî ÀČûŘĄą ĆÑ§Ěõ Řď -- INSERT -- ťõĚä šþŚŮ Ěůõ .ťêÂð ÀûŘĄą ďŘÂì hello.cc ÛþŚê ďć ÀČĂî šþŚŮ Ćî ĆżœŊÂû ø ťĺŘ ùćŚõŊ

ÀČĂî

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
   cout<<"hello. I'm from Isfahan Univ. of Tech."<<endl;
}

.ćÂî ÀûŘĄą ćŚźþŘ ŚÞł ýŘÂŞ ďŚţĺŘÂþø ćĄą Řď üÚţêď ĄŮ ÂţîŘďŚî Ćĺ Ćî ÀČĂî ťìć SSþŘ ýŘÂŞ .ÀČĂî ùÂČąč Řď öŊ üţÆþŚŞ ÀþŘùćÂî šþŚŮ Řď ùŚŮĄî Àî SSþŘ Ćî ĎŚ§ ,ŠĄą Âû ŰďĄÊĂþŘ ÂČè ďć .ÀþćÂðÂŞ ñŚõÂœ Àõ ĆŞ ø ùÀł ŽďŚą SSţłĄœ Àõ ěŘ ÀþŚŞ ťÆ£œ ďŚî Řď ýďĄţĺć ćĄŞ ÀČûŘĄ£œ ďćŚì ø ćÂî ÀûŘĄą šþŚŮ öŚţþŘÂŞ ÍÖê ÀČûć ďŚÈê Ćî Řď ýÀČÜî ěŘ ÇČŞ öćŘć ďŚÈê .ćÂČðüõ ôŚźœŘ Esc ÀČÜî ŚŞ SSţłĄœ Àõ ěŘ öÀł ŽďŚą .ÀČĂî ďćŚň ÀČûŘĄą ĆÑ§Ěõ ÀČûć ďŚÈê Řď ÀČÜî SSþŘ ĆØĂþŘ ěŘ ÀãŞ .ćďŘÀœ ýďÂő ÀČÜî SSþŘ ďŚŞ Œþ ÀõeĆŞ ø ćĄłüõ ÀþÀŢŚœ ŚÞł ñŚĂČõÂŮ Ć¡Ôň SSČþŚŢ ěŘ -- INSERT -- ťõĚä Ćî ćÂî

.ÀþćÂðüõÂŞ ñŚõÂœ

ùÂČąč ýŘÂŞ .ÀĂĂîüõ ťþŚÔî ÛþŚê Œþ ŚŞ ďŚî ýŘÂŞ Âþě ĆČóøŘ ŰŘďĄţĺć Àõ SSþŘ ďć ÃČœ ďŚţĺŘÂþø ěŘ öÀł ŽďŚą ýŘÂŞ .ćøďüõ ďŚî ĆŞ (write ÓÔ£õ w) :w ďĄţĺć ÛþŚê Ćî :wq ťłĄœ Śţãêć ø ćÂî ÃČœ řČîÂŮ Řď øć SSþŘ öŘĄŮüõ) .ÀþÂśŞ ďŚî ĆŞ Řď :q ďĄţĺć ďć Ćî üŮŘÂČČçŮ ÂðŘ .(ćĄłüõ ŽďŚą ďŚţĺŘÂþø ěŘ Åşĺ ø ùćÂî ùÂČąč Řď ĎŚŞ SSţõ ŘÀţŞŘ öøÀŞ :q! ďĄţĺć ,ÀœĄł ùÂČąč ŰŘÂČČçŮ SSþŘ ÀČûŘĄąüÞœ ø ùćĄŞ ùŚśţłŘ ÀþŘùćŘć üÜþŚê ďć : ÀČÜî öćě ěŘ ÀãŞ ùøĚä ĆŞ .ćĄłüõ ŽďŚą ďŚţĺŘÂþø ÍČ¡õ ěŘ ŰŘÂČČçŮ öćÂî ùÂČąč Ćż£þďŚŮ ďć ýÂŞøŚœ ĆŞ ďćŚì (↓) SSČþŚŢ ø (↑) ĎŚŞ üţúŻ ýŚûÀČÜî ŚŞ ,ñŚõÂœ ÍČ¡õ

normal mode 6

insertion 7

.ćĄŞ ÀČûŘĄą ćĄą vim ŰŘďĄţĺć

ŚõŘ !ÀĂţÆû üêŚî vim ŚŞ öćÂî ďŚî áøÂł ýŘÂŞ ĎŚŞ ŰŘďĄţĺć ďŘÀÖõ SSČÞû ĎĄňŘ öŘĄŮüõ SSþÂÞŮ ÂŹŘ ďć ø ďøÂõ ĆŞ Ćî ťĺŘ ýďĄœŚõ ŰďÀì vim ĆŞ Śõ ĆìĚä üÜňŘ ÛČóć Œþ ,ÀþĄł ÍÜÆõ Řď vim ŰŘďĄţĺć ěŘ ÂÚþć üąÂŞ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ .Àł ťĺć ùÂČİ öŊ ďć Íą ďć ťĺŘ üêŚî öŊ ýŘÂŻŘ ýŘÂŞ Ćî ćďŘć ćĄŻø vimtutor ÝĺŘ ĆŞ üĂþÂÞŮ ĆõŚœÂŞ ÛČÞØŮ ýŘÂŞ Tab ÀČÜî ěŘ ÀČĂØœ ľĄõŘÂê) vimtutor ÀČĂî šþŚŮ ćĄą ñŚĂČõÂŮ öŚõÂê

.(!ÀþÂČÚŞ ŒÞî öŚõÂê SSþŘ šþŚŮ

:ÀĂĂîüõ öŚĺŊ ďŚČÆŞ Řď ÇþŘÂþø ďŚî Ćî ÀœďŘć ćĄŻø ñŚõÂœ Àõ ďć ýÂÚþć ŰŘďĄţĺć

ćďŘć ďŘÂì öŊ ďć ŚÞœöŚØõ Ćî Řď üÎą ñŚõÂœ Àõ ďć d ÀČÜî öćŘć ďŚÈê ďŚŞøć • Íą ŰďĄň öŊ ďć ;5 dd Ěůõ ,ÀČĂî šþŚŮ dd ěŘ Ûśì ýćÀä ÂðŘ .ÀĂîüõ éÁ§

.ÀœćÂðüõ éÁ§ (Íą 5 ŚãÞŻ) ÂÚþć Íą 4 ùŘÂÞû ĆŞ ýďŚŻ

Ûůõ) x éÂ§ ø ùćŘć ďŘÂì öŊ Âþě Řď ŚÞœöŚØõ ,ÀČĂî éÁ§ Řď üêÂ§ ÀČûŘĄ£Ş ÂðŘ • x ýŚŻ ĆŞ dw ěŘ ĆÞÜî Œþ öćÂî éÁ§ ýŘÂŞ SSČĂżÞû .ÀČûć ďŚÈê Řď (üżČì SSČśõ Ćî ýćÀä ÀČœŘĄŮüõ ÃČœ ŰŘďĄţĺć SSþŘ ěŘ Ûśì Ćî ÀČĂî ĆŻĄŮ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ěŘ Řď ÂţîŘďŚî Ćĺ ñŚõÂœ Àõ ďć 3 x Ěůõ .ÀČĂî šþŚŮ Řď ťĺŘ ďĄţĺć ďŘÂØŮ ŰŚãêć

.ćÂî ÀûŘĄą éÁ§ ćďŘć ďŘÂì ŚÞœöŚØõ Ćî üÜ¡õ

,ÀČĂî SSþÃÚþŚŻ ýŘĆÞÜî ďć a éÂ§ ýŚŻ ĆŞ Řď b Ěůõ éÂ§ ÀČûŘĄąüõ ÂðŘ • éÂ§ Åşĺ ø ùćŘć ďŚÈê Řď (replace ÓÔ£õ) r ÀČÜî ,ùćÂŞ a Âþě Řď ŚÞœöŚØõ

.ÀČĂî šþŚŮ Řď - b ŚźĂþŘ ďć - öŚŮÂÑœ ćďĄõ

ďĄţĺć ÍĺĄŮ ÀČœŘĄŮüõ ,ÀþÀþÂŞ dd ďĄţĺć ÍĺĄŮ Řď Íą ÀĂİ Śþ Œþ ĆØĂþŘ ěŘ ÀãŞ • .ÀČûć ďŘÂì ťĺŘ ŚÞœöŚØõ Âþě Ćî üÎą ďć Řď ŚúœŊ (put ÓÔ£õ) p

ÛÞä SSþÂąŊ u ÀČÜî ,ÀþĄÈŞ öŚÞČÈŢ üÜÞä ôŚźœŘ ěŘ Ćî ÇþŘÂþø ěŘ ĆÜ§Âõ Âû ďć • !ťĺŘ Ýúõ ďŚČÆŞ ďĄţĺć SSþŘ .ÀĂîüõ (undo) üůĂą Řď SSČŞ :m,n s/old/new/g ďøÀň .ťĺŘ üĂþÃÚþŚŻ ďĄţĺć ÂÚþć Ýúõ ďĄţĺć • ĆŞ .ÀĂîüõ SSþÃÚþŚŻ new ýĄÚóŘ ŚŞ Řď old ýŚûĄÚóŘ ĆČÜî n ø m ùďŚÞł ŕĄÎą Àûćüõ ôŚźœŘ ÛþŚê ôŚÞŮ ďć Řď ýďŘÁðŚŻ SSþŘ :s/old/new/g ďĄţĺć ĆŞŚÈõ ďĄÏ ťĺŘ :s/old/new ďĄţĺć SSþŘ ôÂê SSþÂŮùćŚĺ .ťĺŘ üŮďÀìÂŢ ĆúŻø ďŚČÆŞ Ćî ôŚźœŘ Řď ýďŘÁðŚŻ SSþŘ ďŚŞ Œþ ÍÖê ,ćďŘć ďŘÂì öŊ ďć ŚÞœöŚØõ Ćî üÎą ďć Ćî

.Àûćüõ

.ÀĂîüõ ĆŐŘďŘ ýÀČÔõ ŰŚäĚÏŘ keyword ćďĄõ ďć :help keyword ďĄţĺć •

.ťĺŘ ťÆŞďŚî ÛŞŚì ÃČœ : šþŚŮ ěŘ ÀãŞ ñŚõÂœ Àõ ďć Tab ŰďÀìÂŢ ÀČÜî •

ĎŚŞ ďć öŊ đÂł Ćî vimtutor üłěĄõŊ ÛþŚê ŚŞ ýěŚŞ ěŘ ÀČœŘĄŮüõ Řď ÂţÈČŞ ŰŚČŐÃŻ

.ÀþěĄõŚČŞ ,ťłÁð

vim file1.cc file2.cc ďĄţĺć ěŘ ÀČœŘĄŮüõ ÃČœ ÛþŚê Œþ ěŘ ÇČŞ ÇþŘÂþø ýŘÂŞ ø ùćÂ î ěŚ Ş Řď vim file1.cc ŘÀ ţ ŞŘ À Č œŘĄ Ůü õ ñćŚ ã õ ďĄ Ï Ć Ş .À Č Ă î ùćŚ Ô ţ ĺŘ Ć Ş Ã Č œ Řď ôøć Û þŚ ê :argad file2.cc ďĄ ţ ĺć Ś Ş vim Í Č ¡ õ öøďć ěŘ Å ş ĺ Ć ŞŚ È õ ďĄ Ï Ć Ş .À Č Ă î Ć êŚ őŘ À œŘùÀ ł ěŚ Ş vim Í ĺĄ Ů Ć î ü þŚ ûöŚ õĄ ðďŊ ť Æ Č ó :args ďĄ ţ ĺć ďĄ Ï SS Č Þ û .ť Æ Ş À ûŘĄ ą Řď ôøć Û þŚ ê :argdelet file2.cc ø (next ÓÔ£õ) :n ěŘ ýÀãŞ öŚõĄðďŊ ĆŞ SSţêď ýŘÂŞ .Àûćüõ öŚÈœ Řď ŚûöŚõĄðďŊ

.ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ :N ěŘ (ŚûöŚõĄðďŊ ťÆČó ďć šİ ťÞĺ) üÜśì öŚõĄðďŊ ĆŞ SSţêď ýŘÂŞ Řď ÀœďŘć .f90 ÀœĄÆŢ Ćî öÂŮÂê ÛþŚê 10 Ćî ÀþďŘć ùęøÂŢ Œþ Ćî ÀČĂî ďĄÊŮ ñŚ§ ĆźČţœ SSþŘ ĆŞ ĆõŚœÂŞ öÀł ÂţðďÃŞ ŚŞ Ćî ÀČĂî ŋÂê .ÀČûć ÂČČçŮ ÀČûŘĄąüõ öŚõÃÞû öÂŮÂê ýŚûÛþŚê üõŚÞŮ ďć ÀČûŘĄ£Čõ ø ťÆČœ řĺŚĂõ LinHeader ÝĺŘ Ćî ÀþŘùÀČĺď ďĄţĺć ŚŞ Ěůõ Řď ÂÑœ ćďĄõ ýŚûÛþŚê ĆÞû ŘÀţŞŘ .ÀČĂî SSþÃÚþŚŻ Lanczos ŚŞ Řď öŊ ćĄą

:ÀČĂî ćďŘø Řď Âþě ďĄţĺć Åşĺ .ÀČĂî ěŚŞ vim *.f90

:argdo %s/\<LinHeader\>/Lanczos/ge | update

SSþŘ ÝþŘùćÂŞ ďŚî ĆŞ Řď \<LinHeader\> řČîÂŮ LinHeader ýŚŻ ĆŞ Ćî SSþŘ ťÜä Śþ ÂČçţõ ñŚůõ ďĄÏ ĆŞ Ćœ ,ćĄł ËþĄãŮ LinHeader ýĄÚóŘ ÍÖê ÝČûŘĄąüõ Ćî ťĺŘ Řď best of vim tips ùęŘøÀČÜî ÂţÈČŞ ýŚûñŚůõ ýŘÂŞ .LinHeader_vars Ûůõ üþĄÚóŘ

.ÀČĂî ÛðĄð

ŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŻŘ ø ÛþŚşõŚî ùĄ¡œ 5-2

Řď ÝČţłĄœ vim ÂðÇþŘÂþø ŚŞ ďŚî ýÂČðćŚþ ôŚÚĂû Ûśì Ç£Ş ďć Ćî Řď hello.cc ĆõŚœÂŞ ÛŞŚì ÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ Ćî ŘÂŻŘ ÛŞŚì üÜþŚê ,ĆõŚœÂŞ SSþŘ ěŘ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ .ÀþÂČÚŞ ÂÑœ ďć ĆÞû ďć ĆÈČÞû GNU üœŚźõ ÂÜþŚşõŚî .ÝČĂî ÛþŚşõŚî Řď öŊ üţÆþŚŞ ÝþěŚÆŞ ÀłŚŞ Ýúê

.ćďŘć ćĄŻø ÅîĄĂČó ýŚûâþěĄŮ

ğĚŢğĚŢüĺ ôĚĺ ĆõŚœÂŞ :ñŚůõ 1−5-2

:ÝČĂî ùćŚÔţĺŘ g++ ďĄţĺć ěŘ ÀþŚŞ ÛþŚê SSþŘ öćÂî ÛþŚşõŚî ýŘÂŞ

g++ -c hello.cc

Í Ö ê Ć î ť ĺŘ SS þŘ ýŘÂ Ş -c ž þĄ ĺ .ť ĺŘ hello.o ť Ø ź ŞŊ Û þŚ ê öŊ Û ňŚ § Ć î ÛþŚê SSþÂŮÀþÀŻ ÛþŚê SSþŘ Ćî SSþŘ öÀþć ýŘÂŞ .ÝþěŚÆŞ ťØźŞŊ ÛþŚê ø ùćĄÞœ ÛþŚşõŚî ÃČœ ÛþŚê Œþ ěŘ ÇČŞ ÂðŘ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ls -t ďĄţĺć ěŘ ťĺŘ üêŚî ,ťĺŘ ùÀł ÀČóĄŮ ÛþŚê ø ùćÂî ÛþŚşõŚî -c žþĄĺ ŚŞ Řď ĆÞû öŘĄŮüõ řČŮÂŮ SSČÞû ĆŞ ĆÈČÞû ÀČłŚŞ ĆţłŘć

.ťąŚĺ Řď ĆÏĄŞÂõ ťØźŞŊ

ďŚî SSþŘ ýŘÂŞ .ÝČĂî ŒĂČó ÂÚþćŒþ ĆŞ Řď ťØźŞŊ ýŚûÛþŚê ĆÞû üţÆþŚŞ ñŚ§ ÝþÂŞüõ ďŚî ĆŞ Řď Âþě ďĄţĺć

g++ hello.o -o hello.exe

hello.exe ôŚœ ĆŞ üŻøÂą ýŘÂŻŘ ÛŞŚì ÛþŚê Œþ ,ćĄŻĄõ ťØźŞŊ ÛþŚê ŚúĂŮ ěŘ Ćî ďŚĂî ďć Řď ŚúœŊ ĆÞû üţÆþŚŞ ÝČłŚŞ ĆţłŘć ťØźŞŊ ÛþŚê ýÂţÈČŞ ćŘÀãŮ ÂðŘ .ćěŚĺüõ (output) üŻøÂą ÛþŚê ÝĺŘ öćÂî É£Èõ ýŘÂŞ -o žþĄĺ .ÝČĂî ťÆČó hello.o ĆŞ Řď g++ hello.o ďĄţĺć ÍÖê ÂðŘ .ťĺŘ Ćţêď ďŚî ĆŞ ťĺŘ hello.exe ŚźĂþŘ ďć Ćî ŚõŘ .ćĄŞ ÀûŘĄą a.out ŘÂŻŘ ÛŞŚì üŻøÂą ÛþŚê ôŚœ ĆÈČÞû ŋÂêÇČŢ ďĄÏ ĆŞ ÝþÂśŞ ďŚî

.ÀČĂî SSČČãŮ öŚŮćĄą Řď üŻøÂą ÛþŚê ôŚœ ťĺŘ ÂţúŞ

üþŘÂŻŘ ÛþŚê ø ÛþŚşõŚî ćĄŞ ôěĎ Ćî ÝČţłŘć ÛþŚê Œþ ÍÖê öĄİ ńŚą ćďĄõ SSþŘ ďć :ťĺŘ ĆÜ§Âõ Œþ ÛØł ĆŞ řČîÂŮ ÛŞŚì ĎŚŞ Û§ŘÂõ ĆÞû ,ćĄł ĆţąŚĺ öŊ ěŘ

g++ hello.cc -o hello.exe

.ćěŚĺüõ Řď Śõ ĆìĚä ćďĄõ ôŚœ ŚŞ üþŘÂŻŘ ÛþŚê ø ùćÂî ŒĂČó Ýû ø ÛþŚşõŚî Ýû Śţãêć Ćî Œþ Řď ŚûÛþŚê üţÆþŚŞ ,ťĺŘ ćŚþě ôÂŻĎ ŚûÛþŚê ŘÀãŮ Ćî ÂŮïďÃŞ ýŚûùęøÂŢ ćďĄõ ďć ŚõŘ üþŘÂŻŘ ÛþŚê ŚúœŊ ěŘ ø ùćÂî ŒĂČó Řď ĆÏĄŞÂõ ýŚûťØźŞŊ Åşĺ ø ÛþŚşõŚî Œþ ĆŞ

.ťąŚĺ

üţÆþŚŞ öŊ ýŘÂŻŘ ýŘÂŞ ,ťĺŘ ùćŚõŊ hello.exe üþŘÂŻŘ ÛþŚê ÂþÀÖŮ Âû ĆŞ Ćî ñŚ§ ÝČĂî šþŚŮ

./hello.exe

üìŚÔŮŘ žČû ,ÀČĂî šþŚŮ Řď hello.exe ÍÖê ø ùćÂî ľĄõŘÂê Řď ./ ÂðŘ Ćî ÀČĂî ĆŻĄŮ !ćŚţêŘ ÀûŘĄ£œ

öÂŮÂê ôĚĺ ĆõŚœÂŞ :ÂÚþć ñŚůõ 2−5-2

ÀČĂî šþŚŮ ø ùćÂî ěŚŞ ýÀþÀŻ ÛþŚê vim hello.f90 ŚŞ ŘÀţŞŘ

program salam
   implicit none
   print*, "hello, I'm from Isfahan Univ. of Tech."
end program salam

ýŘďøÀê ďć SSõ Ćî ýÂÜþŚşõŚî .ÀþĄł ŽďŚą vim ěŘ ø ùćÂî ùÂČąč Řď ĎŚŞ âśĂõ Àî ďĄ ţ ĺć SS þŘÂ ŞŚ Ă Ş .ť ĺŘ Intel ť îÂ ł ifort öÂ ŮÂ ê Â Ü þŚ ş õŚ î ôŘùćÂ î ř Ê œ ćĄ ą 4

Ćî ćěŚĺüõ Řď akbar.exe ýŘÂŻŘ ÛŞŚì ÛþŚê ifort hello.f90 -o akbar.exe

.ćÂî ÀûŘĄą ÀČóĄŮ Řď ďŚÑţœŘ ćďĄõ ôŚçČŢ ./akbar.exe ŚŞ öŊ ýŘÂŻŘ

ďć ĆØĂþŘ ýŚŻ ĆŞ ťĺŘ üþŘÂŻŘ ÛþŚê ýŘÂŻŘ ÛňŚ§ Ćî ĎŚŞ ôŚçČŢ Ćî ÀČţĺŘĄą ÂðŘ • Řď üŻøÂą ćĄł ĆţłĄœ message.log ÝĺŘ ĆŞ Ěůõ üÜþŚê ĆŞ ćĄł ùćŘć ÇþŚÞœ ñŚĂČõÂŮ öŊ ďć .ćÂî ťþŘÀû ÛþŚê SSþŘ ĆŞ öŘĄŮüõ ./akbar.exe > message.log ÛØł ĆŞ more message.log ďĄţĺć message.log ÛþŚê ýŘĄţ¡õ âþÂĺ öÀþć ýŘÂŞ ŰďĄň

.ÀČĂî šþŚŮ Řď

ŰďĄň ĆŞ Řď öŊ ,ÀČźĂÆŞ Řď akbar.exe üþŘÂŻŘ ÛþŚê ýŘÂŻŘ öŚõě ÀČţĺŘĄą ÂðŘ •

                                      .ÀČĂî ŘÂŻŘ time ./akbar.exe

ÂðŘ .ťĺŘ üŞŚþťĺć ÛŞŚì (ÀČĂî ÛðĄð) ÛţĂþŘ ťþŚĺ ďć ÂÜþŚşõŚî SSþŘ üœŚźõ Ć£Æœ ,(ÀČĂî ľŘřÊœ ø ĆČúŮ ÝČĂîüõ ĆČňĄŮ Śõ Ćî) ÀþďŘÀœ Řď ÂÜþŚşõŚî SSþŘ ÂþÀÖŮ Âû ĆŞ ďĄÏ ĆŞ ÅîĄĂČó SSþŘ ùŘÂÞû Ćî gfortran üœŚźõ ÂÜþŚşõŚî ěŘ ifort ýŚŻ ĆŞ ÀČœŘĄŮüõ

.ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ćĄłüõ řÊœ ŋÂêÇČŢ

Û þŚ ş õŚ î ýŘÂ Ş Ć î Ý Č Ă îü õ ü êÂ ã õ Řď make Ý ĺŘ Ć Ş ýďŘÃ ŞŘ À ã Ş ýŚ ûÛ Ê ê ďć Ćî üþŚûÛþŚê ÍÖê ø ćøďüõ ďŚî ĆŞ ÝþďŘć ÛþŚê ýćŚþě ćŘÀãŮ Ćî üðďÃŞ ýŚûùęøÂŢ ÛţĂþŘ öÂŮÂê ÂÜþŚşõŚî řÊœ ùĄ¡œ .ÀĂîüõ ćÀźõ ÛþŚşõŚî Řď ùÀł ùćŘć ŚúœŊ ďć üŮŘÂČČçŮ ĳČőĄŮ (correlated-matter) ĆţÆśÞû-ùćŚõ ïĚŞø ďć Řď maple ÀČÔõ ďŘÃêŘôÂœ ÃČœ ø øć SSþŘ ŚÞţ§ ğďć SSþŘ üÖŞŚõ ýŘÂŞ .ÀČĂî ŘÀČŢ Řď öŊ ÀČœŘĄŮüõ öćÂî ÛðĄð ŚŞ Ćî ôŘùćŘć

.ÀČĂî řÊœ Řď ďŘÃêŘôÂœ

ÂŮĄČşõŚî ŒÞî ŚŞ ĆóŚÆõ Û§ :üŮŚśĺŚ¡õ ŒþÃČê 24

3 ÛÊê

Âð ĆśĺŚ¡õ ýŚûďŘÃêŘ ôÂœ ğŚĺŘ

üĺďÂŞ Řď üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ø ,ýćÀä ÇþŚÞœ ,ĆśĺŚ¡õ ýŚû öŚŞě ğŚĺŘ ÛÊê SSþŘ ďć .ÝČĂîüõ

ÝČĂî ćĄą âČÎõ Řď ÂŮĄČşõŚî :1 ýĆóŚbÆõ 1-3

.Àûć ôŚźœŘ ŚÞł ýŘÂŞ ýďŚî ÂŮĄČşõŚî ÀČûŘĄąüõ ø ÀČÆþĄœ üõŘď ćĄą ýŚû ĆõŚœÂŞ ŚÞł ¿ĺŚŢ Ćî SSþŘ ěŘ řŮÂõ ÂŮĄČşõŚî ŘÂþě ,Àþøďüõ ďć ùďĄî ěŘ Ýî Ýî ŚÞł Ćî ťĺŘ SSþŘ ĆóŚÆõ

.ÀĂîüõ áŚĂţõŘ ÀûÀŞ ŚÞł ĆŞ ü¡Č¡ň

ýÂŮĄČşõŚî ýŚû öŚŞě :ĆþÂÑœ 2-3

ÂÏŚą ĆŞ ťĺŘ ŠĄą ,ÀłŚŞ üÆþć öŚÆœŘ ÂŮĄČşõŚî ĆŞ ťśÆœ ŚÞł ùŚðÀþć Ćî Ýû ďÀìĆİÂû ôŚźœŘ Řď ćĄłüõ ĆţÔð ŚúœŊ ĆŞ Ćî ýďŚî ŚfÖČìć ĆÈČÞû ŚûÂŮĄČşõŚî Ćî ÀČłŚŞ ĆţłŘć ôŚźœŘ ťĺŘ ôěĎ Ćî üþŚûÃČİ ôŚÞŮ ÀþŚŞ ŚÞł Ćî ťĺŘ SSþŘ éÂ§ SSþŘ ýŚĂãõ .ÀĂûćüõ SSØÞõ ÀČÆþĄœüõ Ćî üþŚû ĆõŚœÂŞ ,ÀĂİ Âû .ÀČþĄÚŞ ŚúœŊ ĆŞ ÕČìć ŰďĄň ĆŞ Řď ÀĂûÀŞ ĆÜňĄ§ ŚÞł Ćî ÀĂłŚŞ ĆţłŘć ýćŚþě üÖÎĂõ ýŚûĄÚóŘø ÀĂłŚŞ ùÀČżČŢ ďÀì öŊ ťĺŘ SSþŘÂŞŚĂŞ .ťĺŘ üœÀł ďŚî SSþŘ ñĄňĎŘüÜä ŚõŘ ,ÀČłŚŞ ĆţłŘÀœ Řď öŊ ŰŚČŐÃŻ üĺďÂŞ ùěŘÀœŘ ĆŞ Řď ŚÞł Ćî ťĺŘ SSþŘ ťĺŘ ùÀł ĆţąŘćÂŢ öŊ ĆŞ ÛÊê SSþŘ ďć Ćî üãìŘø ĆóŚÆõ

.ćěŚĺ ŚœŘĄŮ ÂŮĄČşõŚî ćÂØÜÞä ñÂţĂî ĆŞ üêŚî

ÀČœŘÀŞ ÀþŚŞ ,ÀĂî ťäŚÏŘ ŚÞł ŰŘďĄţĺć ěŘ Ćî ÀČþĄÚŞ ÂŮĄČşõŚî ĆŞ ŚÞł Ćî SSþŘ ěŘ Ûśì ĆþŚŢ SSČłŚõ öŚŞě ÀĂÞúêüõ ŚúœŊ Ćî üŮŘďĄţĺć .ťÆČœ öŚĺŊ ÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ üðÀœě Ćî Û¡õ Œþ ěŘ Řď ýćÀä Ěůõ ÀûÀŞ ôŚźœŘ Řď ďŚî öĚê Ćî ÀþĄðüõ ďŘÃêŘ ť£ĺ ĆŞ Ćî ťĺŘ ĆŞ .Àûć ôŚźœŘ Řď ùćŚĺ üþøćøć ÛÞä Œþ Śþ ,ÀûÀŞ ñŚÖţœŘ ýÂÚþć Û¡õ ĆŞ ĆÑêŚ§ .ÀĂî ťś¡ň öŊ ŚŞ Àúêüõ ÂŮĄČşõŚî Ćî üœŚŞě ŚŞ ýŘ üŮŚśĺŚ¡õ ÕÖ¡õ Œþ ŰďÀœ üŚûöŚŞě Śþ ^{1}Û{ł \atop c} ÕþÂÏ ěŘ ÂŮĄČşõŚî ŚŞ ĎfĄÞãõ Śõ ŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŻŘø SSţłĄœ ôŚÚĂû Śþ ŰŘďĄţĺć SSþŘ ,ďŚî ÂąŊ ďć .ÝČĂîüõ ťś¡ň (Fortran 90 Śþ C++ Ûůõ) ĎŚŞ ĳÎĺ

.ÀœĄłüõ ĆÞŻÂŮ ĆþŚŢ SSČłŚõ öŚŞě ĆŞ ÂÜþŚşõŚî ÕþÂÏ ěŘ ŚûĆõŚœÂŞ

üØİĄî ýŚû ĆõŚœÂŞ Śþ ĆÎĺŘø ŰŘďĄţĺć ěŘ ĆäĄÞźõ Œþ öŚõÂê Íą ÂðÂČśãŮ Śþ ,Û{ł \atop c} ùćŘć öŚÈœ 1−3 ÛØł ďć Ćî ĆœĄð öŚÞû .ÀœĄłüõ ŘÂŻŘ ÂŮĄČşõŚî ĆÜČĺø ĆŞ Ćî ťĺŘ ÛõŚä ÝţÆČĺ ěŘ üŻďŚą ýŚûĆþĎ öŘĄĂä ĆŞ Řď ŚûÛł SSþŘ ťĺŘ ùÀœěĄõŊ ,ťĺŘ ùÀł ćĄą ĆŞ ńĄÊ£õ ŰŘďĄţĺć ŚŞ Ûł ěŘ üäĄœ ýŘďŘć ÂŮĄČşõŚî Âû .ÝČœŘÀŞÂŮĄČşõŚî

.ÂŮĄČşõŚî (shell) Û{ł \atop c} ø (kernel) ýÃîÂõĆţÆû ýÂþĄÊŮ ďŘćĄÞœ :1−3 ÛØł

ýŘÂŻŘ ĆÔČÒø .ÀłŚŞüõ ÅîĄĂČó ćďĄõ ďć 1−3 ÛØł ďć ùÀł ùćŘć öŚÈœ ñŚůõ .ťĺŘ ø ÓÜţ£õ ŰŘďŘÃŞŘ ,ŚûďŚţĺŘÂþø ,öćÂî ŒĂČó ,ŚûÂÜþŚşõŚî ÛČśì ěŘ ÓÜţ£õ ýŚûĆõŚœÂŞ ñŚĂČõÂŮ öŚõÂê Íą ěŘ Řď Ûł ŰŘďĄţĺć .ťĺŘ Ûł ùÀúä ĆŞ öŘÂŞďŚî ýŚûĆõŚœÂŞ SSČĂżÞû üÔÜţ£õ áŘĄœŘ ÀœŘĄŮüõ ÂŮĄČşõŚî Œþ .Àł üêÂãõ Ûśì ÛÊê ďć Ćî ćÂî ďćŚň öŘĄŮüõ À§Řø Ûł Œþ ěŘ ýćÀãţõ ýŚûĆ£Æœ ĆØĂþŘ Śþ ,ÀłŚŞ ŘďŘć öŚõěÝû ďĄÏ ĆŞ Řď ŚûÛł ěŘ ÛõŚä ÝţÆČĺ üÜňŘ ĆţÆû .ÀłŚŞ ŘÂŻŘ ñŚ§ ďć ÓÜţ£õ öŘÂŞďŚî ÍĺĄŮ öŚõěÝû ÀœŘĄŮüõ ĆŞ ýďŚî ŰďÀœ ĆŞ öŘÂŞďŚî .ćĄłüõ ĆţąŚĂł (kernel) ýÃîÂõ ĆţÆû ýŚÞaÆõ ŚŞ ôŚœ ĆŞ

shell 1

.ÀœďŘć ýÃîÂõ ĆţÆû

SSČŞ ĆÎŞŘď öćÂî ďŘÂìÂŞ ýŘÂŞ ÂŮĄČşõŚî Ćî ťĺŘ üŮŘďĄţĺć ĆäĄÞźõ ÛõŚä ÝţÆČĺ ěŘ .ćÂŞüõ ďŚî ĆŞ ŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŻŘ ø ,ŚûùćŘć ýěŚĺ ùÂČąč ,ÓÜţ£õ ŰŚãÎì ø öŘÂŞďŚî Ćî ťĺŘ SSþŘ ýø éÀû Ćî ťĺŘ ýďŘćŘ ÂþÀõ Œþ ĆČśł ÛõŚä ÝţÆČĺ ŰŚúŻ ýďŚČÆŞ ø ÀČłŚŞ ĆţłŘć ĎŚŞ ĳÎĺ ÂØÔŮ ýŘÂŞ ćŘěŊ üĂûč ŚÞł ŚŮ Àûć ôŚźœŘ Řď üţąŚĺÂþě ýŚûďŚî ýŚûÝţÆČĺ .ÀČĂî ťś¡ň ùÂõěøď öŚŞě ĆŞ ŒþćÃœ ø üãČśÏ üœŚŞě ĆŞ ÂŮĄČşõŚî ŚŞ ÀČœŘĄţŞ

.ÀĂţÆû ùÂČè ø Mac ,Linux ,Windows ÀĂœŚõ üþŚûôŚœ ýŘďŘć ÛõŚä

ÂŮĄČşõŚî öŊ ďć Ćî ÀĂţÆû üÜþŚşõŚî ýŚûĆõŚœÂŞ ěŘ üþŚûñŚůõ Fortran 90 ø C++ ŚõŘ .ÀĂîüõ ĆÞŻÂŮ SSČłŚõ öŚŞě ĆŞ ø ùćÂî ÛþŚşõŚî Řď ñŘøďÂþě Śþ ĆõŚœÂŞ Œþ Ûî ŰďĄň ĆŞ Řď ŚÞł ŰŘďĄţĺć Ćî ÀĂţÆû ^{2}ýÂČÆÔŮ ýŚûöŚŞě mathematica Śþ maple üÜþŚşõŚî ýŚûöŚŞě ÛČóć SSČÞû ĆŞ .ÀĂĂîüõ ĆÞŻÂŮ SSČłŚõ öŚŞě ĆŞ ŰďŚśä-ĆŞ-ŰďŚśä ŚûñŘøďÂþě ěŘ üãČĺø ĆœŚ£ŞŚţî ěŘ ùćŚÔţĺŘ öŚØõŘ ø ùćĄŞ ýÂţÈČŞ ťäÂĺ ø éŚÎãœŘ ýŘďŘć

.ÀœďŘć ýÂţÈČŞ ýÂþÁŢÛÞ§ ťČÜŞŚì ùøĚä ĆŞ ø ÀĂĂîüõ ÝûŘÂê Řď

öŚŞě Œþ öŘĄĂä ĆŞ Řď ŚÞł ýŚûĆõŚœÂŞ Ćî ÂÜþŚşõŚî ěŘ ťĺŘ ŰďŚśä ÂÚþć ĆõŚœÂŞ Œþ SSČłŚõ ĆþŚŢ öŚŞě ĆŞ SSČãõ ÀäŘĄì ø üœøďć ŰŚçó ÙĂûÂê Œþ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ŚŞ üŻďŚą ÍÆŞ ø đÂł ťÖČÖ§ ďć SSČłŚõ öŚŞě ĆŞ ŰŘďĄţĺć üþŚúœ ĆäĄÞźõ .ÀĂîüõ ĆÞŻÂŮ üõŚÚĂû ø ÀĂĂîüõ ťĺďć ťØźŞŊ Àîe Œþ ùÀł ĆÞŻÂŮ ýŚûŰďŚśä .ťĺŚÞł ÕÎĂõ ťĺďć ^{3}ŘÂŻŘ ÛŞŚì ĆõŚœÂŞ Œþ ÀœĄł ŒĂČó ÂÚþćÝû ĆŞ ťØźŞŊ ýŚûÀî SSþŘ Ćî SSČłŚõ öŚŞě ĆŞ ŚÞł ĆõŚœÂŞ ÍÆŞ ø đÂł ùĄ¡œ ďć ÓÜţ£õ ýŚûÂÜþŚşõŚî ëÂê .ÀĂĂîüõ ø ifort ÛţĂþŘ ÂÜþŚşõŚî ÍĺĄŮ ÂðŘ öÂŮÂê ùćŚĺ ĆõŚœÂŞ Œþ ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ .ťĺŘ øć SSþŘ ěŘ ÛňŚ§ üþŘÂŻŘ ýŚûÛþŚê ,ćĄł ÛþŚşõŚî gfortran üœŚźõ ÂÜþŚşõŚî SSČĂżÞû

.ÀœĄłüõ ŘÂŻŘ ŰøŚÔţõ ýŚûťäÂĺ ŚŞ ÛþŚşõŚî

interpreted 2 executable 3

üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ÝČûŚÔõ :ýěŚĺùćŚČŢ 3-3

ÀþŚŞ ÝČûć ďŘÂì ű¡Ş ćďĄõ Řď üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ üõĄÞä ýŚûŒČĂØŮ Śõ Ćî SSþŘ ěŘ Ûśì SSČłŚõ Ćî ŋÂê SSþŘ ŚŞ .ÀČĂî ťś¡ň ÂŮĄČşõŚî ŚŞ ÀČœŘĄŮüõ ŚÞł Ćî ÝþĄł SSßÞÎõ Œþ ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ýŘÂŞ ĆõŚœÂŞ Œþ ÀĂõěŚČœ ŚÞł ø ťĺŘ ùÀÈœ áŘÂţąŘ ěĄĂû ŠŚÆ§

.ÝČĂî üõ áøÂł ÀČţÆû ùÂþŘć

ÝČÆþĄœüõ ^{4}ÀîĆśł ŰďĄň ĆŞ Řď ĆõŚœÂŞ Śõ ńŚą öŚŞě Œþ ěŘ ùćŚÔţĺŘ öøÀŞ ŘÀţŞŘ ÛØł SSþÂŮôŚą .ÀČĂî ÛþÀśŮ ćĄą ýĆìĚä ćďĄõ öŚŞě ĆŞ Řď öŊ ŘÀãŞ ÀČœŘĄŮüõ ŚÞł Ćî

ÝČþĄÚŞ ÂŮĄČşõŚî ĆŞ Ćî ťĺŘ öŊ ĆõŚœÂŞ SSþŘ

calculate area of circle                    Do this, computer!

ĆõŚœÂŞ ěŘ üÈ£Ş ø ťĺŘ ŰŘďĄţĺć öćÂî SSłøď ýŘÂŞ Śõ ĳČőĄŮ ťĺŘď ťÞĺ ŰďŚśä Ćî Ćî ÀĂîüÞœ SSČČãŮ ÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ ŘÂþě ,ÀĂîüÞœ ďŚî ÀîĆśł SSþŘ ŚõŘ .ćĄłüÞœ ŠĄÆ¡õ ěŘ ÂţúŞüÞî .ÀĂî ďŚî Ćİ Řď ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ěŘ ÀãŞ ø ÀĂî ĆśĺŚ¡õ Řď ùÂþŘć ôŘÀî áŚãł

:ťĺŘ ŰďĄň SSþŘ ĆŞ öŊ

read radius
calculate area of circle
print area

calculate ďĄţĺć .ťĺŘ üŻøÂą ôĄĺ Íą ø ŰŚśĺŚ¡õ ôøć Íą ,ýćøďø ñøŘ Íą Ćî üţÆþŚŞ SSþŘÂŞŚĂŞ .ťĺŚĂãõ ÀìŚê ýÂŮĄČşõŚî ýŚûöŚŞě ěŘ ýďŚČÆŞ ďć the area of circle

:ÀþŚÞœ ýøÂČŢ öŊ ěŘ Ćî ÝČĂî SSČČãŮ üÞţþďĄÚóŘ ÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ

read radius
pi=3.141593
area=pi*radius*radius
print area

SSþŘ öŘĄŮüõ ,ÀłŚŞ ĆţłŘÀœ ćĄŻø ŰŚČŐÃŻ ĆœĄðžČû öćøÃêŘ ýŘÂŞ üþŚŻ ÂÚþć Ćî üõŚÚĂû .ÝČĂî ÛþÀśŮ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŚûöŚŞě ěŘ üØþ ĆŞ Řď ÀîĆśł

area.f90 :öÂŮÂê ýěŚĺ ùćŚČŢ 4-3

pseudocode 4

.öÂŮÂê ĆŞ ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ĆõŚœÂŞ :2−3 ÛØł

.ťĺŘ üÜňŘ ĆõŚœÂŞ SSþŘ Ćî ÀþĄðüõ ćĄłüõ ěŚèŊ program ĆÞÜî ŚŞ Ćî ñøŘ Íą žČû ÅĂŻ Ćî ÀþĄðüõ ø ťĺŘ ýďøÂő ñŘøďÂþě Śþ ĆõŚœÂŞ Âû ýŘÂŞ ĆÈČÞû ôøć Íą Ýìď 16 ťìć ŚŞ üÖČÖ§ ÂČçţõ Ćĺ ôĄĺ Íą .ćĄÈœ SSČČãŮ ŋÂêÇČŢ ďĄÏ ĆŞ ýÂČçţõ ďć ÝźĂŢ Íą .ÀĂîüõ üûćďŘÀÖõ pi ÂČçţõ ĆŞ ôďŚúİ Íą .ÀĂîüõ ÓþÂãŮ ďŚÈäŘ ôŚçČŢ (ÀČĂîüõ ŘÂŻŘ öŊ ďć Řď üþŘÂŻŘ ÛþŚê Ćî üóŚĂČõÂŮ üĂãþ) ćďŘÀœŚţĺŘ üŻøÂą ÝţÔû Íą .ÀĂîüõ ťêŚþďć Řď r áŚãł ÝÈł Íą .ÀĂîüõ šþŚŮ Řď specify radius Fortran 90 ďć (;) ĆÎÖœ-ñĄðÂþø ćĄŻø Ćî ÀČĂî ťìć .ťĺŘ ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ďć Ćî 10 ùďŚÞł ťõÂê ŚŞ (*) ćďŘÀœŚţĺŘ üŻøÂą ďć ÝţÈû Íą .ÀĂîüÞœ ćŚźþŘ ýćŘÂþŘ ťõÂê ŰŘďŚśä ýŚĂãõ öÀČÞúê ýŘÂŞ .ÀĂîüõ ŤŚİ Řď üóŚŮ ŰŘďŚśä ùÀł ùćŘć ýÀãŞ Íą

.ÀČĂî ŘÂŻŘ ø ÛþŚşõŚî ŘćÀźõ ø ùćŘć ÂČČçŮ Řď ŚúœŊ üÞî

area.cc :ğĚŢğĚŢüĺ ýěŚĺ ùćŚČŢ 5-3

.C++ ĆŞ ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ĆõŚœÂŞ :3−3 ÛØł

Ćî üŮŘďĄţĺć ěŘ ÝČûŘĄąüõ ĆõŚœÂŞ ñĄÏ ďć Ćî ÀĂîüõ öĚäŘ ÂÜþŚşõŚî ĆŞ ñøŘ Íą ôøć Íą .ÝČĂî ùćŚÔţĺŘ ÀĂœŘĄąüõ öŊ ěŘ Śþ ÀĂÆþĄœüõ (ñŚĂČõÂŮ) ćďŘÀœŚţĺŘ üŻøÂą ĆõŚœÂŞ ďć Řď C++ ćďŘÀœŚţĺŘ ĆœŚ£ŞŚţî ďć ćĄŻĄõ ýŚûÝĺŘ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ø ťĺŘ ôěĎ ĆÈČÞû üÎą .ÀœĄłüõ Ýţą ĆÎÖœ-ñĄðÂþø ĆŞ ŰŘďŚśä üõŚÞŮ Ćî ÀČĂî ťìć .ÀþŚÞœüõ ěŚźõ Åşĺ ø ÀÆþĄœüõ Řď ĆõĄČð ÛąŘć ôŚçČŢ ñŚĂČõÂŮ ďć ÀþŊüõ üŢ ÓþÂãŮ üŢ ďć Ćî ýćøďø ěŘ Řď r ÂČçţõ ýÀãŞ Íą .ñŚĂČõÂŮ ýÀãŞ Íą ĆŞ øÂŞ Ćî ÀþĄðüõ endl ŰďŚśä ĆśĺŚ¡õ Řď ť§ŚÆõ ýÀãŞ Íą .ÀĂîüõ ťêŚþďć (cin=console input) ćďŘÀœŚţĺŘ (ñĄÆĂî) ñŚĂČõÂŮ ďć (cout=console output) öŊ ěŘ ÀãŞ Íą ôŚźœŘ Âĺ ø ÀĂîüõ éøÂ§ üØİĄî ø üðďÃŞ ĆŞ C++ öŚŞě .ÀÆþĄœüõ Řď ÂÑœ ćďĄõ ŰŚČÞî ø ŚûôŚçČŢ

.ťĺŘ ğŚÆ§ ďŚČÆŞ

ĆõŚœÂŞ ,SSţõ ÂðÇþŘÂþø ,Ûł :ýěŚĺùćŚČŢ 6-3

Řď öŊ ø ùćÂî ćďŘø üÜþŚê öøďć Řď ëĄê ýŚûĆõŚœÂŞ ěŘ üØþ ,ĆŞÂźŮ SSČóøŘ öŘĄĂä ĆŞ • ýŘÂŞ ùÄþø ĆŞ .ÀČĂî ťÆŮ Řď ĆõŚœÂŞ r ÓÜţ£õ ÂþćŚÖõ ýŘÂŞ .ÀČĂî ŘÂŻŘ ø ÛþŚşõŚî

.ćĄł ÂŞŘÂŞďŚúİ r = 2 ýŘěŘ ĆŞ ø ÀłŚŞ π ť§ŚÆõ ďŘÀÖõ üţÆþŚŞ r = 1

ĆõŚœÂŞ .ÀÆþĄœüõ ñŚĂČõÂŮ ďć ÃČœ Řď ĆźČţœ ø ĆţêÂð ñŚĂČõÂŮ ěŘ Řď ŚûùćŘć ĆõŚœÂŞ SSþŘ • ýÂÚþć ÛþŚê ďć Řď üŻøÂą ø ùÀœŘĄą üÜþŚê ěŘ Řď ýćøďø Ćî ÀČûć ýÂČČçŮ Řď ýŚûÂţõŘďŚŢ ÂþćŚÖõ Ćî ÀČĂî ćŚźþŘ ýÂČČçŮ ÀČœŘĄŮüõ C++ ĆõŚœÂŞ ćďĄõ ďć .ÀÆþĄĂŞ üþŘÂŻŘ ÛþŚê öŚõĄðďŊ ŰďĄň ĆŞ (ŚûÂţõŘďŚŢ ćŘÀãŮ öćĄŞ Ýî ŰďĄň ďć) ýćøďø .ÀČûć ÂČČçŮ ćĄÊÖõ SSþŘ ýŘÂŞ Řď C++ ĆõŚœÂŞ ø ùćÂî ÛðĄð Řď ùÀþŘ SSþŘ .ćĄł ùćŘć

ôŚźœŘ ñŘøďÂþě Œþ ďć ť§ŚÆõ ĆśĺŚ¡õ ďŚî Ćî ÀČûć ýÂČČçŮ Řď ĎŚŞ ýŚûĆõŚœÂŞ • ďć ŚõŘ .ÀĂţÆû (function) âŞŚŮ ÛØł ĆŞ ÍÖê ŚûĆõŚœÂŞÂþě ĆÞû C++ ďć .ćÂČÚŞ âŞŚŮ) .ÀĂţÆû (subroutine) ñŘøďÂþě Śþ âŞŚŮ ÛØł øć ĆŞ ŚûĆõŚœÂŞÂþě öÂŮÂê ěŘ ÇČŞ ñŘøďÂþě üóø ,ÀœŘćÂðüõÂŞ Řď SSČãõ ÅĂŻ ěŘ ÂóŚØĺŘ ýćÀä ďŘÀÖõ Œþ ñŘøďÂþě ěŘ ùćŚÔţĺŘ ÃČœ üÜî ťóŚ§ ďć .ÀłŚŞ ĆţłŘć ÀœŘĄŮüõ üŻøÂą ďŘÀÖõ Œþ (.Àûćüõ ôŚźœŘ ýćÀä ýŚûÛÞãóŘďĄţĺć ŠŚţî Ćî ťĺŘ ýďŚî SSþŘ .ťĺŘ ÂŮSSÞþŘ

ĆõŚœÂŞ ü§ŘÂÏ :ĆþÂÑœ 7-3

řÖä ĆŞ ÀČûÀŞ ùěŚŻŘ ÀþćÂî ýěŚŞ ÂŮĄČşõŚî ŚŞ üõÂðťĺć ďĄÏ ĆŞ üÞî ŚÞł Ćî ĎŚ§ SSţłŘć ŚŞ üţ§ .ÀłŚŞ ŚÞł ýŚûďŚî Âĺ ťÈŢ ťÆþŚŞüõ ýŘĆþÂÑœ Ćİ ÝČĂČśŞ ø ÝþćÂðěŚŞ ÃČœ ÛõŚî ÂŮĄČşõŚî Œþ ø ,ÛõŚî ÝţþďĄÚóŘ Œþ ,üØþÃČê SSČœŘĄì ěŘ ÛõŚî ĆäĄÞźõ Œþ ,ÝÜä ÂňŚĂä Ćî ťĺŘ ýÂĂû üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ .ťĺŚŻÂŞŚŢ üÆþĄœĆõŚœÂŞ ÇóŚİ ěĄĂû ĆŞ ćďøŊüõ ÝûŘÂê Řď ýÀäŘĄì ĆäĄÞźõ ø ćÃČõŊüõ Ýû ďć Řď ÂŮĄČşõŚî ôĄÜä ø ,ŰŚČőŚþď ĳÎĺ ÀČóĄŮ :Ě f ůõ) ÀþŚÞœ ùćďøŊÂŞ Řď üÞÜä éÀû Œþ ÀœŘĄŮüõ ÂŮĄČşõŚî Ćî ýďĄÏ ďŚî ÀûŘĄ£Ş Ćî üÖÖ¡õ ćøě Śþ Âþć .(öĄţşþÂî ÝŮŘ ěŘ öøÂţØóŘ Œþ üðÀĂîŘÂŢ âÎÖõ öŚÖÖ¡õ ěŘ Ćţĺć öŊ .ÀÆþĄĂŞ ĆõŚœÂŞ ľćĄą ťĺŘ ďĄśźõ Àûć ôŚźœŘ üŮøŚÔţõ Śþ ùěŚŮ ÛŐŚì ÇœŘć ĆãĺĄŮ ďć öćĄŞ ÝČúĺ ø üÞÜä ýďŚØÞû ýŘÂŞ ýćŚþě ťČÞûŘ Ćî üŮŚśĺŚ¡õ

:Ćî ťĺŘ ýŘĆœĄð ĆŞ öŚłýŚûĆõŚœÂŞ ÀĂţÆû

ĆŞ ø ťĺŘ ĳőŘø öŊ ťÞÆì Âû ďŚî ,ťĺŘ öŚĺŊ ŚûöŊ öÀœŘĄą ø ÀĂţÆû ùćŚĺ • ,ťĺŘ ùćĄŞ ť£ĺ ŚÞł ýŘÂŞ ĆõŚœÂŞ SSţłĄœ ĆîSSþŘ) .ÀłŚŞüõ ÛČÜ¡Ů ÛŞŚì üţ§Řď

(.ÀČþŚÞœ ÛØÈõ ÃČœ Řď öŘÂÚþć ýŘÂŞ öŊ öÀœŘĄą Ćî ćĄłüÞœ ÛČóć

.ÀĂîüõ Ćİ ĆõŚœÂŞ ÀĂÞúêüõ öŘÂÚþć ø ÅþĄœ ĆõŚœÂŞ Ćî ýĄ¡œ ĆŞ ÀĂţÆû ÀĂţÆõ •

.ťĺŘ ť§Řď öŊ ěŘ ùćŚÔţĺŘ •

ŒÆþď ø ťĺŘ öŚĺŊ ÂÚþć ýŚûÝţÆČĺ ø ŚûÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ öŊ ÛþÀãŮ ø đĚňŘ • .ťĺŘ SSØÞõ À§ SSþÂŮÝî ĆõŚœÂŞ üłŚŢøÂê

.ÀłŚŞüõ ÂţÈČŞ ĆãĺĄŮ ø ùćŚÔţĺŘ ýŘÂŞ öŘÂÚþć ĆŞ ñŚÖţœŘ ÛŞŚì •

.Àûćüõ ĳČ¡ň ¿ĺŚŢ •

.ÀČĂî ýďŘćùŚÚœ ćĄą ÂŮĄČşõŚî ďć ĆœŚðŘÀŻ (folder) ĆłĄŢ Œþ ďć Řď ùęøÂŢ Âû ťĺŘ ÂţúŞ ěŚČœ ćďĄõ ŰĎŚÖõ ø ŚúŞŚţî ěŘ Śþ ťœÂţĂþŘ ěŘ Ćî ýÀĂţÆõ ýŚûÛþŚê ĆłĄŢ öŚÞû ÛąŘć ďć áĄĂţõ ýŚûĆõŚœÂŞ ŚŞ Ćî üþŚûÛþŚê ťĺŘ ÂţúŞ .ćĄÞœ ýďŘÀúÚœ öŘĄŮüõ ÃČœ Řď ťĺŘ ĆõŚœÂŞ ø latex ýŚûÛþŚê Śþ ,ĆśĺŚ¡õ ñŘøď öÀł ÂŮSSłøď ýŘÂŞ üþŚûôŘÂðŚþć ÂČÑœ) ÂÚþć ùęøÂŢ ĆŞ ŕĄŞÂõ ýďĄţîÂþŘć öŚÞû ďć ÃČœ Řď ÀœŘùÀł ÀČóĄŮ (ùęøÂŢ ŚŞ ÍśŮÂõ ŒŮüĺďŚê üĂČŞěŚŞ Śþ ÂČČçŮ ĆŞ ěŚČœ ŰďĄň ďć ŰŘÀĂţÆõ ĆŞ üŞŚþťĺć ŚŮ ÀČĂî ùÂČąč ø üûćöŚõěŚĺ

.ÀłŚŞ öŚĺŊ ĆõŚœÂŞ öćÂî ŠĄîÂĺ ø ĆõŚœÂŞ ćÂîďŚî ěŘ öŚĂČÞÏŘ ôÀä ĆóŚÆõ ĆŞ ÂźĂõ ĆõŚœÂŞ üþŚœŘĄą öŘÀÖê ø ôĄÜä ďć Ćî ýŘùÀČżČŢ ÛŐŚÆõ ýŘÂŞ üţ§ Ćî ťĺŘ öŊ ÝÜä ŠĄÜÎõ .ćĄłüõ ťČìĚą ĆţłŘć ŕŚą ĆŞ .ÝČÆþĄĂŞ ü¡őŘø ýŚûĆõŚœÂŞ ,ÝþĄłüõ øÂŞøď ŚúœŊ ŚŞ öďÀõ üĺÀĂúõ üþĄŻĆêÂň Ćî SSþŘ ø ,ťĺŘ ĆõŚœÂŞ ćĄą ,üŮŚśĺŚ¡õ ýùęøÂŢ Œþ üþŚúœ ÀĂţÆõ ÀČłŚŞ řŮÂţõ ÀœŘĆţłĄœ öŘÂÚþć Ćî üþŚûĆõŚœÂŞ ěŘ ćÀźõ ùćŚÔţĺŘ ÂŞ üÞČÑä ýćŚÊţìŘ ø üœŚÆœŘ

.ťĺŘ

Řď ĆţØœ ÀĂİ ŚźĂþŘ ďć ñŚ§ SSþŘ ŚŞ ,ÀœďŘć Řď ćĄą ńŚą ÀäŘĄì ëĚą öŚÆþĄœĆõŚœÂŞ ÀþŚł Ćî ÝČĂîüõ ćŚúĂÈČŢ ^{6}SSČþŚŢ-ĆŞ-ĎŚŞ ø ^{5}ýÀ§Řø ľøď ĆŞ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ

.ÀþĄÈŞ üìĚą ÅþĄœĆõŚœÂŞ ÀČœŘĄţŞ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ ÀłŚŞ üØÞî

üõ ŒČØÔŮ ŚûĆõŚœÂŞÂþě ĆŞ ĆõŚœÂŞ ÓÜţ£õ ýŚûťÞÆì ýÀ§Řø ťêŚČûď ďć (1 ø ÂŮùćŚĺ ,ÀČÆþĄĂŞ ýÀ§Řø ŰďĄň ĆŞ Řď ćĄą ĆõŚœÂŞ ÂðŘ ,üÜî ďĄÏ ĆŞ .ÀœĄł Ćî öŊ ÂÚþć ťþÃõ .ćĄŞ ÀûŘĄą ÂŮöŚĺŊ ÃČœ ö Ŋ SSţłĄœ ø ćĄŞ ÀûŘĄą ÂŮĳőŘø

.ÀþďøŊ ťĺć ĆŞ ĆõŚœÂŞ ěŘ üśĺŚĂõ Àþć ùŚÚœ Œþ ďć ÀČœŘĄŮüõ

Âû Ćî ÀČÆþĄĂŞ ÀłŚŞ ćŚþě ŚúœŊ ćŘÀãŮ ĆîSSþŘ Ąóø ŒİĄî ýŚû ĆõŚœÂŞÂþě (a)

.ÀĂûÀŞ ôŚźœŘ Řď ýćøÀ¡õ ďŚî ôŘÀî

ĆŞ Ćî ÀČĂî ÓþÂãŮ řĺŚĂõ üŻøÂą ø ýćøďø Œþ ĆäĄÞźõÂþě Âû ýŘÂŞ (b)

.ÀłŚŞ ğŚŢ ÛŞŚì öŚõĄðďŊ ŰďĄň

űäŚŞ ďŚî SSþŘ .ÀČÆþĄĂŞ ÂÚþć ýŚûĆõŚœÂŞÂþě ěŘ ÛÖţÆõ Řď ĆõŚœÂŞÂþě Âû (c) öŊ ěŘ ŚûďŚŞ ø ŚûďŚŞ ø ùćÂî ťÆŮ ÛÖţÆõ ďĄÏ ĆŞ Řď öŊ ÀČœŘĄţŞ Ćî ćĄłüõ

.ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ÓÜţ£õ ýŚûĆõŚœÂŞ ďć

ŚûďŚŞ ŒİĄî ñŘøď Âþě Œþ ÂðŘ .ÀČłŚśœ üÏŘÂêŘ ŚûñŘøďÂþě SSţłĄœ ćďĄõ ďć (d) .ćĄł ďŚî SSþŘ éÂň ýćŚþě öŚõě ťĺŘ SSØÞõ ,ćĄłüõ ùÀœŘĄąŘÂê ĆõŚœÂŞ ďć .ÀœĄł řČîÂŮ À§Řø Œþ ŰďĄň ĆŞ À§Řø ÀĂİ ťĺŘ ÂţúŞ ýćďĄõ SSČĂİ ďć

ťìø öŊ ýŚŻ ĆŞ ø ,ÀČĂØœ ÛČźãŮ ĆõŚœÂŞ ÛňŘ SSţłĄœ ďć ćďŘć öŚØõŘ Ćî üþŚŻ ŚŮ (2 ø ćĄł Û§ ťÆþŚŞ Ćî ýŘĆóŚÆõ SSČČśŮ ø ,öÀČÞúê ,öćÂî SSłøď éÂň Řď ćĄą

.ÀČþŚÞœ öŊ ďć Ćţêď ďŚî ĆŞ ÕÎĂõ

,ťĺŘ Ýúõ ťäÂĺ .ÀČĂî ŠŚ£ŮŘ Řď ÝţþďĄÚóŘ SSþÂŮť§Řď ø SSþÂŮùćŚĺ ÀČĂî üãĺ (3 .ÍÜè ĆźČţœ öćďøŊ ťĺć ĆŞ ýŚúŞ ĆŞ Ćœ ŚõŘ

modular 5 top-down 6

ŰŚČÜÞä (üÎą) ùćŚĺ üóŘĄŮ Œþ :4−3 ÛØł

SSØÞõ ,ťĺŘ ĆĂČúŞ ÂóŚØĺŘ ďŘÃêŘť£ĺ ýŘÂŞ Ćî üÞţþďĄÚóŘ Ćî ÀČłŚŞ ĆţłŘć ćŚþ ĆŞ (4 .ÀłŚśœ SSþÂţúŞ ýěŘĄõ ďŘÃêŘť£ĺ ýŘÂŞ ťĺŘ

Ćî ñŚ§ SSČä ďć .Àĺďüõ öŚþŚŢ ĆŞ ýÂţÞî ćŘÂþŘ ŚŞ ťĺŘ ÃČÞŮ ø ùćŚĺ Ćî ýŘĆõŚœÂŞ (5 ŰÀõ ěŘďć ďć ďŚî SSþŘ ĎĄÞãõ ŚõŚ ,ćÂŞüõ ýćŚþě öŚõě ÃČÞŮ ø ĳőŘø ĆõŚœÂŞ SSţłĄœ ŚŞ ùęøÂŢ ćĄłüõ űäŚŞ ĆîSSþŘ ÂŮÝúõ üÜČą .ććÂðüõ üœŚõě üþĄŻ ĆêÂň űäŚŞ

.ćĄł Śûď üõŚîŚœ ŚŞ ùŘď ĆœŚČõ ďć ĆîSSþŘ Ćœ ,ÀĺÂŞ öŚþŚŢ ĆŞ ťČÖêĄõ

ÀþŚŞ ŚÞł Ćî ŚĂãõ SSþÀŞ ;ÀłŚŞ SSČþŚŢ-ĆŞ-ĎŚŞ ěŘ ÀþŚŞ ŚÞł ýĆõŚœÂŞ ýÃþďđÂÏ (6 Ćî ýĄ¡œ ĆŞ ,ÀČĂî ĆČúŮ Řď ÝţþďĄÚóŘ Œþ üÜňŘ ŰŚČÜÞä ěŘ üÜî đÂÏ Œþ ŘÀţŞŘ

:ďĄÑĂõ SSþŘ ýŘÂŞ .ÀłŚŞ íďć ÛŞŚì üÜî ÂþĄÊŮ ĆÈČÞû

SSþÂţÞúõ SSþŘ .ÀČĂî ÝČÑĂŮ ćĄł ôŚźœŘ ÀþŚŞ Ćî üśČŮÂŮ ĆŞ Řď üÜňŘ ŰŚČÜÞä (a) .ťĺŘ üÜî đÂÏ ťÞÆì

ĆŞ Řď öŊ ćĄł üõ Ćî üþŚŻ ŚŮ ø ÀČĂî ü§ŘÂÏ Řď üÜňŘ ÛÞä Âû ŰŚČŐÃŻ (b) ĆõŚœÂŞÂþě ěŘ üûøÂð Śþ ĆõŚœÂŞÂþě Œþ ćĄą ťĺŘ SSØÞõ Ćî)ŚûŰŚČÜÞäÂþě

.ťĺŘ ďŚî ÿœÃçŞ ťÞÆì SSČõøć SSþŘ .ÀČĂî ŒČØÔŮ (ÀœĄÈŞ

.ÀČûć ĆõŘćŘ ñŘøďÂþě Œþ ĳÎĺ ŚŮ Řď ŰŚČÜÞä SSţÆØł ďŚî (c)

SSþÂţÞî ŚŞ Řď ĆõŚœÂŞ öŚþÂŻ ťĺŘ ùÀł ùćŘć öŚÈœ 4−3 ÛØł ďć Ćî ĆœĄÚœŚÞû (7 ŰÀł ĆŞ go to ďĄţĺć ěŘ ùćŚÔţĺŘ ěŘ .ÀČĂî ÐÔ§ üÎą ŰďĄň ĆŞ ø ľÂŢ ďŘÀÖõ

.ÀČłŚŞ ďÁ§ÂŞ

ĆţêŚþťąŚĺ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ :ľøď 8-3

Řď ĆõŚœÂŞ ÕÎĂõ ø ŘĄţ¡õ Ćî ÀČłŚŞ ĆţłŘć ďŚţąŚĺ Œþ öŚţþŚûĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ÀČłĄØŞ ÀþŚŞ ýŚûüÚţêďĄŮ ćŚźþŘ ŚŞ ÀœŘĄŮüõ ŚÞł ýŚûÀî ÂûŚÒ üûć öŚõěŚĺ .ÀĂî öŚČŞ đĄőø ĆŞ ŰďĄň (ÀœŚõüõ öŚúĂŢ ÂÜþŚşõŚî Àþć ěŘ Ćî) ĆõŚœÂŞ ÓÜţ£õ ýŚûťÞÆì ýŘÂŞ üóŘĄţõ ěŘ ŚŻĆŞ ùćŚÔţĺŘ ŚŞ ø ;ŚûýďŘÁðĆÜňŚê ø ŰŚ¡ČőĄŮ ĆœŘÂŞÀõ ø ôøŘÀõ ùćŚÔţĺŘ ŚŞ ;ćÂČð ïďÃŞ ø ŒİĄî éÂ§ ĆŞ öÂŮÂê ÂÜþŚşõŚî Ćî ÀČĂî ĆŻĄŮ) ïďÃŞ ø ŒİĄî éøÂ§

.(.ťĺŘ ğŚÆ§ öŊ ĆŞ ĚõŚî C++ ÂÜþŚşõŚî ĆîüóŚ§ ďć ,ťÆČœ ğŚÆ§

üûćöŚõěŚĺ ýŘÂŞ ýÂňŚĂä ÛõŚł ĆţêďÇČŢ ýĎŚŞ ĳÎĺ ýŚûöŚŞě üõĄúÔõ ÂÑœ ěŘ .ÀĂĂîüõ ťþŚÔî üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŚûěŚČœ üõŚÞŮ ýŘÂŞ üÖÎĂõ ÂÑœ ěŘ Ćî ÀĂţÆû ĆõŚœÂŞ ýŚûÛØł ďć ñøŘÀţõ ýŚûďŚţąŚĺ üąÂŞ .ÀœŘùÀł ùćŘć öŚÈœ 5−3 ÛØł ďć ÂňŚĂä SSþŘ ÛØł ĆŞŚÈõ üÎą üóŘĄŮ Œþ ŚŞ ùÀœěŚĺ íĄÜŞ Âû .ÀœŘùÀł ùćŘć öŚÈœ 9−3 ŚŮ 4−3

:ťĺŘ Âþě ýŚûťÞÆì ÛõŚł Ćî ćĄłüõ áøÂł 4−3

.ĆõŚœÂŞ üÖÎĂõ ýŚûďŚţąŚĺ SSţąŚĺ ýŘÂŞ ùćŚÔţĺŘ ćďĄõ üÖÎĂõ ÂňŚĂä :5−3 ÛØł

Fortran ďć enddo ø do SSČŞ) ĆÖÜ§ öøďć ŰŘďĄţĺć ôŚÞŮ :6−3 ÛØł ,^{7} ďŘÂØŮ ďŚŞ N

.ÀĂîüõ ďŘÂØŮ ďŚŞ N Řď (C++ ďć for íĄÜŞ ø 90

ôŚźœŘ üŮŘďĄţĺć ùŚÚœŊ ,ÀłŚŞ ďŘÂìÂŞ üĂČãõ ŕÂł ÂðŘ :7−3 ÛØł ,^{8} üÏÂł ĆÖÜ§ ěŘ ŒþÂû Ćî üõŚÚĂû .ćĄłüõ ôŚźœŘ ýÂÚþć ŰŘďĄţĺć ŰďĄň SSþŘ ÂČè ďć Śþ ,ćĄłüõ

Repeat N times 7

if then else 8

.Àĺďüõ ŚúţœŘ ĆŞ ùÂČźœě SSþŘ ,ÀĂŞŚČŞ ĆÞŮŚą SSØÞõ ýŚûťóŚ§ SSþŘ

ĆŞ ,ÀĂłŚŞ ďŘÂìÂŞ üĂČãõ ÍþŘÂł Ćî üõŘćŚõ :8−3 ÛØł ,^{9}É£ÈõŚœ ýŘĆśŮÂõ ŚŮ ďŘÂØŮ ÀœÀł ÍìŚĺ üţĺďć ěŘ ÂÑœ ćďĄõ ÍþŘÂł Ćî üõŚÚĂû .ùÀŞ ĆõŘćŘ ŰŘďĄţĺć SSþŘ ýŘÂŻŘ

.while ýŚúţœŘ ěŘ ÀãŞ ŰďŚśä ĆŞ øÂŞ

ťóŚ§ SSþŘ .ĆÏĄŞÂõ Àî Ćśł ø Ćãêć MAX ćŘÀãŮ ĆŞ ďŘÂØŮ ĆÖÜ§ ďŚţąŚĺ :6−3 ÛØł .ťĺŘ while ĆÖÜ§ ěŘ üňŚą

.ĆÏĄŞÂõ Àî Ćśł ø if-then-else ďŚţąŚĺ :7−3 ÛØł

while 9

.ĆÏĄŞÂõ Àî Ćśł ø while ďŚţąŚĺ :8−3 ÛØł

.if-then-else ø while ýŚûďŚţąŚĺ ěŘ üśČîÂŮ :9−3 ÛØł

üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ĆţØœ ÀĂİ :ľøď 9-3

:ÝČĂîüõ ùďŚłŘ ÀĂîüõ ŒÞî ďĄîÁõ ÀäŘĄì ýŘÂŻŘ ďć ŚÞł ĆŞ Ćî ĆţØœ ÀĂİ Âþě ďć

ø ÀþďŘćùŚÚœ àĄÔ¡õ Řď ÀĂîüõ ďŚî Ćî Řď ĆõŚœÂŞ ěŘ ěøďĆŞ Ć£Æœ Œþ ĆÈČÞû • .ÀČĂî ñŚÞäŘ üşî ýøď ÂŞ Řď ćĄą ŰŘÂČçŮ

Śþ ÀČĂî ŘÂŻŘ ÂÚþć ýŚûÂŮĄČşõŚî ýøď Řď ÀČÆþĄœüõ Ćî üþŚûĆõŚœÂŞ ÀþďŘć ÀÊì ÂðŘ • ěŘ ,ÀłŚŞ ďŚðěŚĺ ÀõŊ ÀĂûŘĄą ćĄŻø ĆŞ ùÀĂþŊ ďć Ćî üþŚûÝţÆČĺ ŚŞ ÀČûŘĄąüõ Œþ Éţ£õ âŞŘĄŮ öćÂŞ ďŚî ĆŞ ěŘ ø ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ćďŘÀœŚţĺŘ üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ öŚŞě ŰŚœŚØõŘ ĎĄÞãõ öĄİ ŚûÂŮĄČşõŚîÂŞŘ ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ .ÀČĂî ěŘÂţ§Ř ńŚą ÂÜþŚşõŚî ŚúœŊ ýøď üÆþĄœ ĆõŚœÂŞ ýŚûöŚŞě ćďŘÀœŚţĺŘ ýŚûĆ£Æœ Àœøďüõ ďŚÞł ĆŞ üÜõ

.ÀĂþŚÞœ ùćŚÔţĺŘ öŊ ěŘ ÀĂœŘĄţŞ ďĄÈî ÂĺŘÂĺ ěŘ öŚÚÞû ŚŮ ÀĂîüõ ďŚî

ĳČőĄŮ Ýî ťĺć ø ÀČĂî ĆêŚőŘ ćĄą ýŚûÀî ĆŞ üêŚî ŰŘÀĂţÆõ ø ŰŚ¡ČőĄŮ • ŚÞł SSûč ćĄłüõ űäŚŞ ďŚî SSþŘ .ÀþÂČÚŞ ÂÑœ ďć ĆõŚœÂŞÂþě Âû ýŘÂŞ üûŚŮĄî Ćî ýŘĆłĄŢ ďć Ćî ťĺŘ SSþŘ Śõ ĆČňĄŮ .ÀłŚŞ ĆţłŘć ďĄÌ§ ĆóŚÆõ ďć ÂŮöŚĺŊ ŰŘÀĂţÆõ ø ùćÂî ťĺďć doc ÝĺŘ ĆŞ ĆąŚłÂþě Œþ ,ćďŘć ďŘÂì öŚŮÂÑœ ćďĄõ ùęøÂŢ SSþŘ ďć Řď ťĺŘ ěŚČœ ćďĄõ ĆóŚÆõ ýÀĂŞ ñĄõÂê SSČČśŮ ýŘÂŞ Ćî ŒŮüĺďŚê ø latex

.ÀČûć ďŘÂì ĆąŚłÂþě

Śþ mass Ěůõ .ÀČĂî ŠŚ£ţœŘ Śû ĆõŚœÂŞÂþě ø ŚûÂČçţõ ýŘÂŞ üÔČňĄŮ ýŚûÝĺŘ • Śþ ćďŘÀœŚţĺŘ ýŚûŠŚţî ďć Ćî ýćďŘÀœŚţĺŘ ýŚûÂČçţõ ĆŞŚÈõ Řď ŚûôŚœ ø temp Ç£Ş ďć Řď ćĄą ýŚûÂČçţõ SSČĂżÞû .ÀČĂî ŠŚ£ţœŘ ćøďüõ ďŚî ĆŞ ŰĎŚÖõ

.ÀČĂî SSČČśŮ ŰŚ¡ČőĄŮ

ýŚûÂČçţõ ěŘ ùŚð žČû .ÀČĂî ^{10} öĚäŘ ùćŚÔţĺŘ ěŘ ÇČŢ Řď ćĄą ýŚûÂČçţõ ĆÈČÞû • öćÂî Žďć ŚŞ Řď öŚŮĆõŚœÂŞÂþě ø ĆõŚœÂŞ Âû ĆÈČÞû ø ÀČĂØœ ùćŚÔţĺŘ öÂŮÂê üĂÞő ýŚûÍÜè SSţêŚþ ĆŞ ,ŚûÂČçţõ ôŚœ ěŘ üţĺÂúê SSţłŘć .ÀČĂî ěŚèŊ implicit none

.ÀĂîüõ üœŚþŚł ŒÞî ,üłĄõŘÂê ěŘ üłŚœ ýŚûŚÎą ø ,üĂČİ éøÂ§ ,üþĚõŘ

.^{12} ÀČĂî áŚĂţõŘ ^{11} ýÂĺŘÂĺ ŚûÂČçţõ ěŘ •

ĳČŻÂŮ .ÀČĂî ùćŚÔţĺŘ ^{13} řÆİÂŞ ěŘ format ŰďŚśä ýŘÂŞ ÍÖê öÂŮÂê öŚŞě ďć • ÛØł ŚŮ ÝČĂî ýďŘććĄą řÆİÂŞ ěŘ ťĺŘ ôěĎ Ćî üþŚŻ ŚŮ Ćî ťĺŘ SSþŘ Śõ

.ÀĂĂî ÐÔ§ Řď ýÂţÈČŞ ťúŞŚÈõ Fortran 90 ø C++ ýŚûĆõŚœÂŞ ýÂûŚÒ

ďŚî ĆŞ ÕÎĂõ Ýúê ďŚî SSþŘ ŘÂþě ,ÀČĂî áŚĂţõŘ ěďŘÝû ýŚûŰďŚśä öćÂŞ ďŚî ĆŞ ěŘ • .ÀĂîüõ ÛØÈõ ďŚČÆŞ Řď Ćţêď Ćî üõŚÚĂû ùÄþø ĆŞ .ÀĂîüõ ùŚśţłŘ Ýû ÂÜþŚşõŚî Ćî ÀČłŚŞ ĆţłŘć ÂÏŚą ĆŞ • ĆţłŘć ĆŻĄŮ áĄőĄõ SSþŘ ĆŞ ,ťĺŘ ùÀČżČŢ Ýûďć Śþ ,ĆœŘÂûŚõ ,ÓþÂÒ ŚÞł ĆõŚœÂŞ üþŘďŊěŚŞ ø ýěŚĺĆĂČúŞ ÓÜţ£õ řŮŘÂõ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ŚŞ Řď ćĄą ÿþŚţœ ÅŢ .ÀČłŚŞ ÂðŘ) ćĄł ďŚØłŊ ÂÜþŚşõŚî ŰĎŚØłŘ ŚŮ ÀČĂî ĆÆþŚÖõ ĆõŚœÂŞ ÓÜţ£õ ýŚûťÞÆì ćďŘć Řď ýěŚĺĆĂČúŞ SSþÂţÞî Ćî üÜþŚşõŚî ,ÀþďĄ£Ş ÝÆì öŚŮĆõŚœÂŞ ýŘÂŞ ťĺŘ ďŘÂì ĆŞ Ćî ÀČţÆû ÅœŚłľĄą üêŚî ýùěŘÀœŘ ĆŞ ÂðŘ .(ťĺŘ ÂŮřĺŚĂõ ďŚî SSþŘ ýŘÂŞ ýŚûÂÜþŚşõŚî ,ÀČłŚŞ ĆţłŘć üĺÂţĺć öŚŮćĄą éŘÂÏŘ ďć üÔÜţ£õ ýŚûÝţÆČĺ

declare10 global variables11 ÃŻ ýŘùďŚİ ,ÝČţÆû ĆŻŘĄõ ĆÑêŚ§ ĆŞ ŕĄŞÂõ ýŚûťþćøÀ¡õ ŚŞ Ćî ćďŘĄõ üąÂŞ ďć ø ťÆČœ üÜî ùÀäŚì SSþŘ12 üãőĄõ üşî Œþ ýŚûñŘøďÂþě ýćďŘĄõ SSČĂİ ďć öĄİ .ťłŘć ÀûŘĄ£œ ćĄŻø ýÂĺŘÂĺ ýŚûÂČçţõ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ÂðŘ .ÀĂĂîüõ ýďŘÀúÚœ stack ďć Řď ÀłŚŞ ĆţłŘć ýćŚþě ĆÑêŚ§ ĆŞ ěŚČœ ťĺŘ SSØÞõ Ćî ĆõŚœÂŞ ýŚûÂČçţõ ěŘ ,ÀłŚŞ ĆţłŘć üţþøď ÛŞŚì ćŘÂþŘ ŚÞł ĆõŚœÂŞ ĆØĂþŘ öøÀŞ ,ÀĂî ÃþďÂĺ stack ťČêÂÒ ěŘ ýŚûÂČçţõ SSþŘ Ýź§

.ťłŘć ÀČûŘĄą segmentation fault ýŚÎą

statment-lables13

.ÀČĂî öŚ¡ţõŘ Řď üÔÜţ£õ

ćŘÀäŘ ćøÀ¡õ ćÂŞ :2 ýĆóŚbÆõ 10-3

ďć Ýúõ ĆóŚÆõ Œþ .ÀĂţÆû ćøÀ¡õ ñŚ§ Âû ĆŞ ŚõŘ ,ÀĂłŚŞ ýĄì ŚûÂŮĄČşõŚî ťĺŘ SSØÞõ ÇþŚÞœ ćøÀ¡õ ýŚÌê Œþ ďć Řď ćÀä Œþ ĆœĄÚİ Ćî ťĺŘ SSþŘ ÂŮĄČşõŚî ŚŞ ü§ŘÂÏ

.ÝČĂî ÂČÆÔŮ ĆœĄÚİ Řď ùÀõŊ ťĺć ĆŞ ÿþŚţœ üśþÂÖŮ ÇþŚÞœ Ćî öŊ ÂÚþć ø ;ÝČûÀŞ

ćÀä ÇþŚÞœ :ĆþÂÑœ 11-3

,ÀĂûÀŞ Śõ ĆŞ (ťČŞ) ĆÑêŚ§ üŢĄØĺøÂØČõ ýŘÃŻŘ öŘĄĂä ĆŞ Řď 1 ø 0 ôŚìďŘ ÍÖê ÂðŘ üþøćøć ŰďĄň ĆŞ Řď ćŘÀäŘ üõŚÞŮ ÝþĄł ďĄśźõ ŚţþŚúœ ÂðŘ ťłŘć ÀûŘĄ£œ üśźãŮ ěŘ .ćŘć ÇþŚÞœ öŘĄŮüõ Řď ĳČ¡ň ćÀä 2^{N} ÍÖê ťČŞ NŚŞ ÂÒŚĂţõ .ÝČûć ÇþŚÞœ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ 0 ťČŞ) ćĄłüõ ùÂČąč ñøŘ ťČŞ ďć ĳČ¡ň ćÀä Œþ ťõĚä Ćî üþŚźœŊ ùćŚÔţĺŘ ĳČ¡ň ćÀä Œþ ďŘÀÖõ ÇþŚÞœ ýŘÂŞ ùÀœŚõüìŚŞ ťČŞ N − 1 ÅŢ ,(ťśůõ SSþŘ .ÀœÂČðüõ ďŘÂì [0, 2^{N} − 1] ýùěŚŞ ďć üţČŞ-N ĳČ¡ň ćŘÀäŘ SSþŘÂŞŚĂŞ .ÀœĄłüõ

.ťĺŘ ŚûťþćøÀ¡õ áøÂł ĆÎÖœ ćĄą

ŚûÂŮĄČşõŚî ýŘÂŞ üóø ,ÀĂţÆû ť£õě ŚûöŚÆœŘ ýŘÂŞ Śû 1 ø 0 ěŘ üœĎĄÏ ýŚûĆţłď ,üţÈûťÈû ćŘÀäŘ ĆŞ Śõ ýùćŚÔţĺŘ ýŘÂŞ üþøćøć ýŚûĆţłď SSþŘÂŞŚĂŞ .ÀĂłŚŞüõ řĺŚĂõ ø üţÈûťÈû ćŘÀäŘ öŚČõ SSþŘ ěŘ Ćî ÀœĄł üõ ÛþÀśŮ üûćÃœŚłùćÃœŚł ø ,üûćùć öĄİ ŚõŘ ,ćøďüÞœ SSČŞ ěŘ ťìć ŚúœŊ ÛþÀśŮ ďć ŘÂþě ÀĂţÆû řĺŚĂõ üûćÃœŚłùćÃœŚł ÛþÀśŮ .ťÆČœ ŚûôćŊ ŠĄÜÎõ öŘÀĂİ ,ÀĂîüÞœ ďŚî ŚúœŊ ýŘÂŞ Śõ üûćùć ŠŚÆ§ ÀäŘĄì ťĺć ěŘ űäŚŞ ŚõŘ ,ÀĂîüõ öŚĺŊ Śõ ýŘÂŞ Řď ćŘÀäŘ ŚŞ öćÂî ďŚî ø Ýúê üûćùć ćŘÀäŘ ĆŞ

.ććÂðüõ ÃČœ ťìć öćŘć

Ćî üþŚûťČŞ ćŘÀãŮ ěŘ ťĺŘ ŰďŚśä ýÂŮĄČşõŚî ÝţÆČĺ Âû ýŚûĆÊ£Èõ ěŘ üØþ ñĄÏ .ÀĂþĄðüõ ÃČœ ĆÞÜî ñĄÏ öŊ ĆŞ Ćî ,ÀœÂČðüõ ďŘÂì ùćŚÔţĺŘ ćďĄõ ćŘÀäŘ ùÂČąč ýŘÂŞ

ććÂðüõ öŚČŞ ťþŚŞ řÆ§ ÂŞ ĎĄÞãõ ĆÞÜî

1 byte = 1 B = 8 bits  (1-3)

:ťĺŘ ťþŚŞďŘÃû ěŘ ŰøŚÔţõ üÞî Ýû ťþŚŞĄÜČî ýŚĂãõ ĆţśóŘø

1KB = 2^{10} B = 1024 B = 1024 bytes  (2-3)

ĆŞ ;ććÂðüõ àŚ¡ó ĆÑêŚ§ ďŘÀÖõ öŚČŞ ôŚÚĂû ďć (ýÃČõŊ ôŚúŞŘ ďĄÏ ĆŞ) ŰøŚÔŮ SSþŘ Ćî ñŚůõ öŘĄĂä

512 K = 2^{9} bytes = 524288 bytes × \frac{1 K}{1024 bytes} .  (3-3)

b Śþ a ÀĂœŚõ éÂ§ Œþ ùÂČąč ýŘÂŞ Ćî ťĺŘ ýŘĆÑêŚ§ďŘÀÖõ ťþŚŞ Œþ ,ćŘćďŘÂì ÕŞŚÎõ

.ćÂČðüõ ďŘÂì ùćŚÔţĺŘ ćďĄõ

.ťĺŘ ùćĄŞ üţČŞ 8 üÞþÀì ýŚûÂŮĄČşõŚî ěŘ ýďŚČÆŞ ĆÑêŚ§ ýŚûĆłŘÂŮ ďć ĆÞÜî ñĄÏ ýŘÂŞ ñøŘ ťČŞ) ćĄŞ 2^{7} = 128 ćÂî ùÂČąč Àłüõ Ćî ü¡Č¡ň ćÀä SSþÂţðďÃŞ üĂãþ ÂźĂõ ÀłŚŞ SSþŘ ěŘ ÂţðďÃŞ Ćî ýćÀä ùÂČąč ýŘÂŞ ľĚŮ .(ćĄłüõ ùćŚÔţĺŘ ťõĚä ùÂČąč ÂŞďŚî ĆŞ ÂõŘ SSþŘ řĺŚĂõ ýŚÎą ýŚûôŚČŢ ŚŞ üûŚð Ćî ćĄłüõ ^{14} öÀł ÃþďÂĺ ýŚÎą ĆŞ .ÀĂţÆû üţČŞ 32 ŚûÂŮĄČşõŚî ěŘ ýďŚČÆŞ ÂőŚ§ ñŚ§ ďć .Ćœ Ýû üûŚð ø ćĄłüõ öĚäŘ SSØÞõ ñøŘ ùŚÚœ ďć Ćî ťĺŘ 2^{31} ≃ 2 × 10^{9} ŚûöŊ ďć ĳČ¡ň ćÀä SSþÂţðďÃŞ üĂãþ öŊ ŚŞ ŒþÃČê ďć Ćî ýćŘÀäŘ üðďÃŞ ĆŞ ťśÆœ Ćî üóŚ§ ďć ,ÀþŚÞĂŞ üðďÃŞ ćÀä ťĺŘ .ťĺŘ 10^{24} öĄŮøÂŢ Œþ ĆŞ öŚúŻ ýùěŘÀœŘ ťśÆœ Ěůõ .ťĺŘ ŒİĄî ÝČĂîüõ ćďĄąÂŞ

ďøŚĂł ø ťŞŚŹ ÃČÞõ :ľøď 12-3

ùćŘć ÇþŚÞœ ŚûÂŮĄČşõŚî ďć ^{16} ďøŚĂł ÃČÞõ ø ^{15} ťŞŚŹ ÃČÞõ ľøď øć ĆŞ üÖČÖ§ ćŘÀäŘ :ćĄłüõ ùćŘć ÇþŚÞœ Âþě ŰďĄÊŞ x ćÀä ťŞŚŹ ÃČÞõ ľøď ďć .ÀœĄłüõ

overflow14 fixed point15 floating point16

x_{fix} = sign × (α_{n}2^{n} + α_{n−1}2^{n−1} + ... + α_{0}2^{0} + ... + α_{−m}2^{−m}) (4-3)

ÂþćŚÖõ ýùÂČąč ýŘÂŞ ùÀœŚÞČìŚŞ ťČŞ N − 1 ø ,ťõĚä ùÂČąč ýŘÂŞ ťČŞ Œþ öŊ ďć Ćî áĄœ ĆŞ üÚţÆŞ N ø n ,m ýÂþćŚÖõ .ÀœĄłüõ ùćŚÔţĺŘ (n + m + 1 = N − 1) α_{i} ø ÀœďŘć ñĄÏ ťþŚŞ 4ŚäĄœ ĳČ¡ň ýŚûćÀä üţČŞ 32 ýŚûSSČłŚõ ýŘÂŞ .ÀœďŘć SSČłŚõ

:ÀœÂČðüõ ďŘÂì Âþě ùěŚŞ ďć

− 2147483648 ≤ integer(4) ≤ 2147483647  (5-3)

ýŚûÝìď ĆÞû ýøď öŘĄŮüõ Ćî ćďŘć Řď SSÆ§ SSþŘ (4-3) ÛØł ĆŞ ćŘÀäŘ ÇþŚÞœ ÂÑœ éÂň 4-3 ťĺŘď ťÞĺ ďć Ćî ýŘĆÜÞŻ) 2^{−m−1} ěŘ ÂţÞî üþŚÎą ŚŞ ťŞŚŹ ÃČÞõ üØİĄî ćŘÀäŘ ýŘÂŞ Ćî ťĺŘ öŊ ÇþŚÞœ ľøď SSþŘ řČä ŚõŘ .ćÂî ŠŚÆ§ (ťĺŘ ùÀł ďć öĄİ ŚõŘ .ÀŞŚþüõ ÇûŚî üśÆœ ťìć ,ťĺŘ ÂÔň ŚûöŊ šİ ťÞĺ α_{n} ýŚûÝìď Ćî ľøď SSþŘ ŚŮÀÞä ,ťĺŘ ÕÜÎõ ýŚÎą ěŘ ÂŮÝúõ üśÆœ ýŚÎą üØþÃČê ýŚûćÂŞďŚî ÂůîŘ

.ćďŘć ćÂŞďŚî ýćŚÊţìŘ ø ýďŚźŮ ŰŚśĺŚ¡õ ďć ÇþŚÞœ

öŊ ďć Ćî ćÂČðüõ ŰďĄň ďøŚĂł ÃČÞõ ÇþŚÞœ ěŘ ùćŚÔţĺŘ ŚŞ ĎfĄňŘ üÞÜä ýŚûďŚî Âþě ŰďĄň ĆŞ ^{18} ŚÞœ öŘÀČõ Œþ ø ,^{17} ýďŚÈäŘ ťÞÆì Œþ ,ťõĚä Œþ ŚŞ x ćÀä

ćĄłüõ É£Èõ

x_{float} = (−1)^{s} × mantissa × 2^{expfld−bias}  (6-3)

ťõĚä ĆŞ ŕĄŞÂõ ťČŞ s ,ťĺŘ ćŘÀäŘ ďŘćüĂãõ ýŚûÝìď ÛõŚł ýďŚÈäŘ ťÞÆì ŚźĂþŘ ďć ŚÞœöŘÀČõ öŘĄĂä ĆŞ ÛňŚ§ ø ,ćĄłüõ ĆêŚőŘ ^{19} ďŘÀÖõÇČŢ Œþ ,üãìŘø ýŚÞœ ĆŞ ø ,ťĺŘ

.ćĄłüõ ùÂČąč

ťÞÆì Ćî ťĺŘ öŊ SSÞÌţõ ťõĚä ýŘÂŞ ťČŞ Œþ öćÂî àŚ¡ó Ćî ýďĄÏ öŚÞû ŚûŚÞœ Ćî ÀĂîüõ SSČÞÌŮ ÃČœ öŘĄŮ ďć ďŘÀÖõÇČŢ öćÂî ćďŘø ,ÀłŚŞ ťśůõ ĆÈČÞû ýďŚÈäŘ ÀœŘĄŮüõ Ćî ĆţśóŘ üãìŘø ýŚÞœ) ÀœĄłüõ ùÂČąč ťśůõ ŰďĄň ĆŞ (6-3) ĆóćŚãõ ďć ŰďĄň ÝČÖţÆõ ÂČè ŰďĄň ĆŞ ýÀ§ ŚŮ ďŘÀÖõÇČŢ ěŘ ùćŚÔţĺŘ .(ÀłŚŞ Ýû üÔĂõ ťČŞ 8 ťĺŘ SSØÞõ ^{20} üţìć-ŒŮ üţČŞ 32 ĆÞÜî Œþ ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ .ćÂČðüõ ďŘÂì [0, 255] ùěŚŞ ďć ĳČ¡ň üţČŞ 8 "öŘĄŮ’ SSþŘ .ÀĂî éÂÊõ (6-3) ďć ŚÞœ ýŘÂŞ ùćŘć ÇþŚÞœ 127 ďŘÀÖõÇČŢ ŚŞ ťĺŘ üÔĂõ ŚûöŊ üãìŘø ýŚÞœ Ćî üþŚûćÀä .ćÂČðüõ ŚÞœ SSþŘÂŞŚĂŞ .ÀþŘùÀþÂą Ćî ťĺŘ ýÂŮĄČşõŚî ýŚûĆÊ£Èõ ěŘ ćÀä SSþŘ Ćî ÀœĄłüõ (6-3) ďć ùÀł ùÂČąč (expfld) ýŚÞœ Ćî ÀĂİ Âû ,ćďŘć ďŘÂì [−127, 128] ùěŚŞ ďć ÂÚþć ýŚŮ 23 ø ,ťõĚä ùÂČąč ýŘÂŞ üØþ ,ùÀœŚõüìŚŞ ýŚûťČŞ ěŘ .ťĺŘ üţśůõ ćÀä

mantissa17 exponential field=expfld18

bias19 single precision20

.Àœøďüõ ďŚî ĆŞ ýďŚÈäŘ ťÞÆì ùÂČąč ýŘÂŞ

Ýìď 6 − 7 ýŘďŘć (üţþŚŞ 4) üţìć-ŒŮ ćŘÀäŘ Ćî ťĺŘ Ýúõ ĆţØœ SSþŘ ĆŞ ĆŻĄŮ ùěŚŞ ďć ŚäĄœ ŚûöŊ ùěŘÀœŘ ø (2^{23} ďć 1 ñćŚãõ) ÀĂţÆû ťìć

10^{−44} ≤ single precision ≤ 10^{38}  (7-3)

ÇþŚÞœ ĆÑêŚ§ ďć Âþě ŰďĄň ĆŞ ďøŚĂł ÃČÞõ ćÀä Œþ ýďŚÈäŘ ťÞÆì .ćÂČðüõ ďŘÂì ćĄłüõ ùćŘć

mantissa = m_{1} × 2^{−1} + m_{2} × 2^{−2} + … + m_{23} × 2^{−23}  (8-3)

ćĄłüõ ùÂČąč Âþě ÛØł ĆŞ 0.5 ćÀä Ě f ůõ

0 0111 1111 1000 0000 0000 0000 0000 000

Ćî ťĺŘ ÂÔň ÂŞŘÂŞ üãìŘø ýŚÞœ .ťĺŘ ťśůõ ťõĚä ÂðöŚČŞ šİ ťÞĺ ěŘ ñøŘ ÂÔň 01111111_{2} = 127_{10} ýŚÞœ öŘÀČõ ŰďĄň ĆŞ 127 ďŘÀÖõÇČŢ öćøÃêŘ ěŘ ÀãŞ

.ťĺŘ ùÀł ùÂČąč

ôĄĺÂõ ÝČłŚŞ ĆţłŘć üúŞŚÈõ üśÆœ ťìć ďøŚĂł ÃČÞõ ŚŞ ćŘÀäŘ ôŚÞŮ ýŘÂŞ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ Ë¡õ ĆŞ .ÀłŚŞ m_{1} = 1 ,šİ ťÞĺ ÂąŊ ťČŞ Ćî ÝČĂî ďŚźĂúŞ ýďĄÏ Řď ćŘÀäŘ ťĺŘ ťĺŘ üêŚî ÍÖê ø ćĄł ùÂČąč m_{1} ťÆČœ ýěŚČœ üţ§ ,ÝČĂî ďŚČţąŘ Řď ćŘćďŘÂì SSþŘ ĆîSSþŘ SSČ§ďć ťĺŘ SSØÞõ .ćďŘć ćĄŻø ^{21} üóŚČą ťČŞ Œþ Ćî ÀłŚŞ ĆţłŘć ćŚþ ĆŞ ÂŮĄČşõŚî ùÂČąč ěŘ Ûśì ŚõŘ ;ćĄł ÂÔň üœŚČõ ÿþŚţœ ťČŞ SSČóøŘ ,ĆśĺŚ¡õ Œþ ďć ćŘÀäŘ ľěŘćÂŢ

.Àł ÀûŘĄą ĳČ¡ÊŮ ÂõŘ SSþŘ üþŚúœ ćÀä

ôŚÞŮ ďć üţČŞ 32 SSČłŚõ Œþ ýŘÂŞ ďøŚĂł ÃČÞõ ŚŞ SSØÞõ ćÀä SSþÂţðďÃŞ ,ŚäĄœ

:ćďŘć 1 (ťĺŘ ťõĚä ýŘÂŞ Ćî) ñøŘ ťČŞ ÃŻ ĆŞ ,ŚûťČŞ

0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 111

ŰďĄň ĆŞ SSØÞõ ćÀä SSþÂţØİĄî ø ťĺŘ 2^{128} = 3.4 × 10^{38} ÂŞŘÂŞ Ćî 0 0000 0000 1000 0000 0000 0000 0000 000

phantom bit21

.ťĺŘ 2^{−128} = 2.9 × 10^{−39} ÂŞŘÂŞ ø ťĺŘ

üţČŞ 64 ŰŚÞÜî ěŘ ćďŘć ěŚČœ ^{22} ÓäŚÌõ ťìć Ćî ÀČÆþĄœüõ ýŘĆõŚœÂŞ ŚÞł ÂðŘ ùÂČąč ýŘÂŞ öŊ ťČŞ 11 Ćî ćĄłüõ ùćŚÔţĺŘ (üţþŚŞ 4) üţČŞ 32 ýŚŻ ĆŞ (üţþŚŞ 8) ďć ýŘüðďÃŞ ćŘÀäŘ SSþŘ ćĄłüõ ĆţêÂð ÂÑœ ďć ýďŚÈäŘ ťÞÆì ýŘÂŞ öŊ ýŚŮ 52 ø öŘĄŮ

:ÀœďŘć Âþě ýùěŚŞ

10^{−322} ≤ double precision ≤ 10^{308}  (9-3)

ýÂÔãŻ .Ř .ğ .Àł üĺďÂŞ ŚźĂþŘ ŚŮ

ÃþďŚŢ ø ÃþďÂĺ :ŘÂŻŘ 13-3

Œþ.ÀþŚõěŚČŞ Řď ŚÞł ÂŮĄČşõŚî ýÃþďŚŢ ø ýÃþďÂĺ ýŚûťþćøÀ¡õ Ćî ÀČÆþĄĂŞ ýŘĆõŚœÂŞ

:ÝČĂîüõ ĆŐŘďŘ Âþě ŰďĄňĆŞ øćĄÆŢ Àî ĆœĄÞœ

   under=1
over=1
begine do N times
under=under/2
over=over * 2
wright out:  loop number, under, over
end do

řìŘÂõ.ÀČûć ÇþŘÃêŘ Řď N ďŘÀÖõ ÀłŚŞ ôěĎ ÀłŚśœ řĺŚĂõ ĆČóøŘ ýćŚÖõ ÂðŘ ÀþŚł ÂÔň ĆŞ ÃþďŚŢ ÛþÀśŮ )ÀĂØœ ÂÔň Řď ÃþďŚŢø ÃþďÂĺ ŘÂŻŘ ôŚÚĂû ŚÞł ÂŮĄČşõŚî Ćî ÀČłŚŞ ÂðŘ.(ťĺŘ üţ£ŞÀŞ ýĆþŚõ ĎfĄÞãõ ÂÔň ĆŞ ÃþďÂĺ ÛþÀśŮ ĆØČóŚ§ ďć ťĺŘ ŠĄą ĎfĄÞãõ ćÀä 2 ŚŞ ÝČÆÖŮ ø ŠÂő ýŚŻ ĆŞ ÀČûć ôŚźœŘ ýÂţÈČŞ ťìć ŚŞ Řď ďŚî SSþŘ ÀČûŘĄąüõ

.ÀČĂî ŠŚ£ţœŘ Řď ýÂţØİĄî

.ÀČĂî ĆśĺŚ¡õ Řď ÃþďŚŢ ø ÃþďÂĺ üóĄÞãõ ťìć ŚŞ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ (1

.ÀČĂî ďŘÂØŮ ÓäŚÌõ ťìć ŚŞ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ Řď ďŚî SSČÞû (2 ÀþŚŞ ďŚî SSþŘ ýŘÂŞ)ÀţêŘüõ ëŚÔŮŘ Śźî ÃþďŚŢ ø ÃþďÂĺ ÀČĂČśŞ ĳČ¡ň ÂþćŚÖõ ýŘÂŞ (3

double precision22

.(ÀČĂî ÕþÂÔŮ ø ŠÂő Řď 1

SSČłŚõ ťìć : ñÀõ 14-3

ťìć ŚŞ ÀĂœŘĄŮüõ ćŘÀäŘ Ćî ťĺŘ SSþŘ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ ýÂŮĄČşõŚî ýĆÑêŚ§ ÿþŚţœ ěŘ üØþ ŚŞ ćŘÀäŘ ŚõŘ ćďŘć üÚţÆŞ ÂŮĄČşõŚî ĆŞ üãìŘø ťìć Ćî üóŚ§ďć.ÀœĄł öŘĄąŘÂê ýćøÀ¡õ ŚŞ ø ÀœďŘć üţČŞ 32 ýĆÞÜî Œþ ýŘÂŞ ŚŻ üûÀûć Ýìď 7 ŚŮ 6 ĎfĄÞãõ üóĄÞãõ ťìć ŰŚśĺŚ¡õ ÂŞ ýÂČŹŚbŮ Ćİ SSČłŚõ ťìć ÝČĂČśŞ ĆØĂþŘ ýŘÂŞ.ŚŻ 16 ŚŮ 15 ÓäŚÌõ ťìć

:ÝþďŘć üţČŞ 32 ýĆÞÜî øć ěŘ ùćŚĺ âÞŻ Œþ Ćî ÀČĂî ŋÂê ćďŘć

7 + 1.0 × 10^{−7} =? (2.10)

ŰďĄň ĆŞ ø ÀœŘĄąüõ ŘÂê ĆÑêŚ§ ěŘ Řď ćŘÀäŘ SSþŘ ÂŮĄČşõŚî

7 = 01000001011100000000000000000000 (2.11)

ø

10^{−7} = 0110000011010110101111111001010 (2.12)

ŚûÅČţœŚõ öćÂî âÞŻ ÀĂţÆû ŰøŚÔţõ ŚûöŘĄŮ Ćî üþŚźœŊ ěŘ.ÀĂîüõ ùÂČąč ŰŚśŹ ýøď ŚŞ Řď ÅČţœŚõ Ćî üóŚ§ ďć ÝČĂîüõ ïďÃŞ Řď ÂţØİĄî ćÀä ýŚÞœ SSþŘÂŞŚĂŞ.ťĺŘ ÍÜè ÅŢ ÀœĄł ŚÞœÝû ćÀä øćÂû ŚŮ ÝČûćüõ ÇûŚî(0 öćÂî ćďŘø)ťĺŘď ĆŞ ŚûťČŞ ñŚÖţœŘ

:ÝþďŘć

10^{−7} = 00110000101101011010111111100101(0)
= 00110001000110101101011111110010(10) (2.13)

...

= 01000001000000000000000000000000(0001101...)
⇒ 7 + 1.0 × 10^{−7} = 7 (2.14)

öŚÈœ Ćî ťĺŘ 7 ÂŞŘÂŞ ĆźČţœ ÀœĄł ùÂČąč ŚûÝìď SSþÂąŊ ŚŮ ťÆČœ ýÂţÈČŞ ýŚÌê öĄİ 10^{−7} ěŘ ø ćĄłüõ ùÂČąč üûÀûć öŚØõ 7 ŚŮ 6 üţČŞ 32 ÂŮĄČşõŚî Œþ ďć Àûćüõ

.ÀĂîüõ üłĄŢÝÈİ

ϵ_{m} SSČłŚõ ťìć ôŚœ ĆŞ ýÂţõŘďŚŢ ÓþÂãŮ ŒÞî ĆŞ Ćţêď ťĺć ěŘ ýĆČóøŘ ťìć ćĄł ĆêŚőŘ 1 ĆŞ ÂðŘ Ćî ťĺŘ üţśůõ ćÀä SSþÂţðďÃŞ ýŚĂãõ ĆŞ ø ćĄłüõ ýÀĂŞĆţĺć

:ÀûćüÞœ ÂČČçŮ 1 ěŘ ÂŮĄČşõŚî ďć Řď öŊ ďŘÀÖõ

1_{c} + ϵ_{m} = 1_{c} (2.15)

ĆŞ.ťĺŘ ùÀł ùÂČąč ÂŮĄČşõŚî ĆÑêŚ§ ďć ćÀä Ćî ťĺŘ ĆţØœ SSþŘ ýďøŊćŚþ ýŘÂŞ c ÅþÀœŘ ŕĄŞÂõ Ýû ĆŞ Âþě ŰďĄň ĆŞ x üÖČÖ§ ćÀä ø,x ýŘÂŞ ÂŮĄČşõŚî ÇþŚÞœ,x_{c},ĆŞŚÈõ ďĄÏ

:ÀœĄłüõ

x_{c} = x(1 + ϵ), |ϵ| ≤ ϵ_{m}

10^{−16} ÓäŚÌõ ťìć ýŘÂŞø ϵ ≈ 10^{−7} üóĄÞãõ ťìć ŚŞ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ SS£ĺ ÂÚþć ĆŞ

.ťĺŘ

ëŚ Ô ŮŘ Ã þďÂ ĺ Œ þ À łŚ Ş Â ţ ðďÃ Ş 10^{128} ěŘ x ü óĄ Þ ã õ ť ìć Ś Ş ćÀ ä Œ þ Â ðŘ ÂŮĄČşõŚî ĆŞ ťĺŘ SSØÞõ x_{c} .ÃþďŚŢ Œþ ÀłŚŞ 10^{−128} ěŘ ÂŮŒİĄî x ÂðŘ ÃČœ.ÀţêŘüõ ćŘÀäŘ ŰøŚÔŮ Ćî üþŚźœŊ ěŘ ø.ÀłŚŞ üþĄÚÈČŢ ÛŞŚì ÂČè Ě f ňŘ Śþ ÀłŚśœ Śþ ÀłŚŞ ĆţÆŞŘø ëÀň ÃČœ üÔĂõ ćŘÀäŘ ýŘÂŞ Àł ĆţÔð ĆżœŊ ťĺŘ ťõĚä ťČŞ ďć ÍÖê üÔĂõ ø ťśůõ

.ÀĂîüõ

.ťĺŘ ÀĂõěŚČœ ÓäŚÌõ ťìć ĆŞ ýÀŻ üÞÜä ŰŚśĺŚ¡õ Àûćüõ öŚÈœ ĆŞÂźŮ

4 ÛÊê

ÂŮĄČşõŚî ŚŞ üÎą ÂśŻ

Lanczos ÝţþďĄÚóŘ 1-4

ÇþŚÞœ ťĺŘ ôěĎ Ćî ÝþďŘć ďŚČţąŘ ďć Ĥ ÀĂœŚõ ýÂðÛÞä üØþÃČê ýŚûćÂŞďŚî ďć ĎĄÞãõ ğøÃØœĎ ÝţþďĄÚóŘ .ÝČþŚÞœ ýÂÎì Řď öŊ ø ÝþěŚÆŞ üśĺŚĂõ ĆþŚŢ ďć Řď öŊ üÆþÂŮŚõ

ÀĂœŚõ üśĺŚĂõ ďŚźĂûťĺŘď ĆþŚŢ Ćî ťĺŘ üţÈðěŚŞ ýÀĂþŘÂê

{|f_{1}⟩, |f_{2}⟩, |f_{3}⟩, …, |f_{N}⟩}  (1-4)

:ÀłŚŞ ýÂÎìĆĺ ĆþŚŢ SSþŘ ďć üœĄţÜČõŚû Ćî ÝČĂîüõ ŠŚ£ţœŘ öŚĂİ Řď

( \begin{matrix}a_{1} & b_{2} & 0 & 0 & … & 0 \\ b_{2} & a_{2} & b_{3} & 0 & … & 0 \\ 0 & b_{3} & a_{3} & b_{4} & … & 0 \\ … & … & … & … & … & … \\ 0 & 0 & 0 & b_{N−1} & a_{N−1} & b_{N} \\ 0 & 0 & 0 & 0 & b_{N} & a_{N} \end{matrix} )  (2-4)

ýÂÎìĆĺ ýŚûÅþÂŮŚõ ýěŚĺ ýÂÎì ýŘÂŞ ýÀõŊďŚî ø ćďŘÀœŚţĺŘ ýŚûĆõŚœÂŞ Åşĺ üÜśì ďŘćÂŞ øć řÆ§ÂŞ ĆþŚŢ ďŘćÂŞ Âû ğøÃØœĎ üţÈðěŚŞ ÝţþďĄÚóŘ ďć .ÀœďŘć ćĄŻø ŰŚÔóĄõ ŚŞ Ěůõ) ùŘĄąñć ŰďĄň ĆŞ Řď (seed state) |f_{1}⟩ ñøŘ ďŘćÂŞ .ćĄłüõ ĆţąŚĺ

.ÝČĂîüõ ŠŚ£ţœŘ (üêćŚÊŮ

Řď |f_{1}⟩ ýŚţĺŘď ďć ÛňŚ§ ďŘćÂŞ ÂþĄÊŮ ø ùćŘć ÂŹŘ ďŘćÂŞ SSþŘ ýøď Řď üœĄţÜČõŚû ñŚ§ ÀþŊ ťĺć ĆŞ Âþě ŰďĄň ĆŞ |g_{2}⟩ ŚŮ ÝČûŚîüõ öŊ ěŘ

|g_{2}⟩ = (1 − P_{1}) Ĥ|f_{1}⟩.  (3-4)

ĆŞ Řď |g_{2}⟩ ñŚ§ .ťĺŘ |f_{1}⟩ ďŘćÂŞ ýŚţĺŘď ďć ÂþĄÊŮ ÂðÛÞä P_{1} = |f_{1}⟩⟨f_{1}| öŊ ďć Ćî .ÝČõŚœüõ |f_{2}⟩ Řď ÛňŚ§ ø ÝČĂîüõ ďŚźĂúŞ Âþě ŰďĄň

b_{2} = \sqrt{⟨g_{2}|g_{2}⟩}, |f_{2}⟩ = \frac{|g_{2}⟩}{b_{2}}  (4-4)

.ÀłŚŞüõ Śõ ÂÑœ ćďĄõ ĆþŚŢ ĄÌä SSČõøć ÀþŊüõ ťĺć ĆŞ řČŮÂŮ SSþÀŞ Ćî |f_{2}⟩ ďŘćÂŞ ÂŹŘ |f_{2}⟩ ýøď Ĥ ÂðÛÞä ŚŞ (1-4) ĆþŚŢ ĆäĄÞźõ ôĄĺ ĄÌä öćďøŊ ťĺć ĆŞ ýŘÂŞ |g_{3}⟩ Řď ÛňŚ§ ø ÝČĂîüõ ÀõŚãţõ |f_{2}⟩ ø |f_{1}⟩ üÜśì ĆþŚŢ ďŘćÂŞ øć ĆŞ Řď ÛňŚ§ ø ùćÂî

:ÝČõŚœüõ

|g_{3}⟩ = (1 − P_{1} − P_{2}) Ĥ|f_{2}⟩  (5-4)

:ÀþŊüõ ťĺć ĆŞ Âþě ÛØł ĆŞ |g_{3}⟩ öćÂî ďŚźĂúŞ ěŘ |f_{3}⟩ ,ĆþŚŢ ôĄĺ ĄÌä

b_{3} = \sqrt{⟨g_{3}|g_{3}⟩}, |f_{3}⟩ = \frac{|g_{3}⟩}{b_{3}}  (6-4)

ýÂÎìĆĺ öŊ ďć Ĥ ÂðÛÞä Ćî ťĺŘ ýŘĆþŚŢ ,ćĄłüõ ÀČóĄŮ řČŮÂŮ SSþŘ ĆŞ Ćî ýŘĆþŚŢ ďć Ćî ÀĂţÆû üþŚû b_{2}, b_{3}, … öŚÞû üÜňŘ ÂÎì ýĎŚŞ ýŚûĆþŘďć ùøĚä ĆŞ ø ùćĄŞ ŚŞ ďŘÂØŮ ěŘ ĆÜ§Âõ Âû ďć ýÂÎì ýŚûĆþŘďć ÂþćŚÖõ ùøĚä ĆŞ .ÀœŘùÀł ùćŘć ĎŚŞ ŰĎćŚãõ

.ÀœĄłüõ ùćŘć a_{i} = ⟨f_{i}|Ĥ|f_{i}⟩ üÆþÂŮŚõ ÂÊĂä ĆśĺŚ¡õ

Řď |g_{4}⟩ ďŘćÂŞ ø ÝþěŚÆŞ Řď ĆäĄÞźõ SSþŘ ôďŚúİ ĄÌä ÝČûŘĄąüõ Ćî ÝČĂî ďĄÊŮ ñŚ§ :ÝČĂîüõ ÓþÂãŮ Âþě ŰďĄň ĆŞ

|g_{4}⟩ = (1 − P_{1} − P_{2} − P_{3}) Ĥ|f_{3}⟩  (7-4)

řÆ§ ÂŞ ďŘćÂŞ Âû üĂãþ :ťĺŘ ýŘĆÜÞŻ øć üţÈðěŚŞ ĆÎŞŘď SSþŘ Ćî ťĺŘ SSþŘ ŚäćŘ SSČóøŘ Ćî ÝČûć öŚÈœ üţÆþŚŞ ÂÚþć ŰďŚśä ĆŞ .ćĄłüõ SSČãõ üÜśì ďŘćÂŞ øć

P_{1} Ĥ|f_{3}⟩ ≡ |f_{1}⟩⟨f_{1}|Ĥ|f_{3}⟩ = 0  (8-4)

ĆÎŞŘď SSþŘ öćĄŞ ďŘÂìÂŞ ýŘÂŞ .ÝþŘùćÂî ùćŚÔţĺŘ P_{1} = |f_{1}⟩⟨f_{1}| ÓþÂãŮ ěŘ öŊ ďć Ćî Ćî ťĺŘ öŊ ýŚĂãõ ĆŞ ćĄą SSþŘ Ćî ⟨f_{1}|Ĥ|f_{3}⟩ = 0 ,ÝČłŚŞ ĆţłŘć ťĺŘ üêŚî ø ôěĎ SSþŘ ŰŚśŹŘ ýŘÂŞ .ÀĂłŚŞüõ ÂÔň ÀœďŘć ďŘÂì üÜňŘ ÂÎì ýĎŚŞ ěŘ ÂŮĎŚŞ Ćî üþŚûĆþŘďć

Ćî ÝČĂî ĆŻĄŮ ťĺŘ üêŚî ĆÎŞŘď

⟨f_{3}|Ĥ|f_{1}⟩ = ⟨f_{3}| (|g_{2}⟩ + P_{1} Ĥ|f_{1}⟩)
= b_{2} \underbrace{⟨f_{3}|f_{2}⟩}_{=0}+⟨f_{3}| \underbrace{P_{1}}_{|f_{1}⟩⟨f_{1}|} Ĥ|f_{1}⟩
= \underbrace{⟨f_{3}|f_{1}⟩}_{=0}⟨f_{1}|Ĥ|f_{1}⟩ = 0  (9-4)

ďć ø P_{1} ÓþÂãŮ ø ÀõŚãŮ ø (4-4) ěŘ ôøć Íą ďć ,(3-4) ĆóćŚãõ ěŘ ñøŘ Íą ďć Ćî ýÂÎìĆĺ (1-4) ĆþŚŢ ďć Ĥ ÂðÛÞä SSþŘÂŞŚĂŞ .ÝþŘùćĄÞœ ùćŚÔţĺŘ ÀõŚãŮ ěŘ ôĄĺ Íą

.ťĺŘ

|g_{i}⟩ ýŚûďŘćÂŞ üðďÃŞ ÍĺĄŮ üÜňŘ ÂÎì ýĎŚŞ ÂňŚĂä ÝČûć öŚÈœ ĆîSSþŘ ýŘÂŞ ñŚ§ Ćî ÝČĂîüõ ĆŻĄŮ ñŚůõ öŘĄĂä ĆŞ ,ÀœĄłüõ ùćŘć

b_{2} = ⟨f_{2}|g_{2}⟩
= ⟨f_{2}| (Ĥ|f_{1}⟩ − P_{1} Ĥ|f_{1}⟩)
= ⟨f_{2}|Ĥ|f_{1}⟩ − \underbrace{⟨f_{2}|f_{1}⟩}_{=0}⟨f_{1}|Ĥ|f_{1}⟩
= ⟨f_{2}|Ĥ|f_{1}⟩  (10-4)

ùćŚÔţĺŘ ÀõŚãŮ ťČňŚą ø P_{1} ÓþÂãŮ ěŘ ôĄĺ Íą ďć ø |g_{2}⟩ ÓþÂãŮ ěŘ ôøć Íą ďć Ćî ýĎŚŞ ĆþŘďć ťÖČÖ§ ďć b_{2} Ćî ťĺŘ ŚĂãõ öŘÀŞ b_{2} = ⟨f_{2}|Ĥ|f_{1}⟩ ŰďŚśä .ÝþŘùćÂî Ć Î ŞŘď Ś Ş đĄ őø Ć Ş Ã Č œ ü Ü ňŘ Â Î ì ýŚ ûĆ þŘďć .À łŚ Şü õ Ĥ Â ðÛ Þ ä ü Ü ňŘ Â Î ì

.ÀœĄłüõ ùćŘć a_{i} = ⟨f_{i}|Ĥ|f_{i}⟩

ÀČóĄŮ üţÈðěŚŞ ŰďĄň ĆŞ řČŮÂŮ SSþÀŞ Ćî {|f_{i}⟩, i = 1, 2, …, N} ĆþŚŢ SSþŘÂŞŚĂŞ ĆŞ b_{i} üÜňŘ ÂÎì ýĎŚŞ ÂňŚĂä ø a_{i} ýÂÎì üÆþÂŮŚõ ÂňŚĂä ĆÜ§Âõ Âû ďć ,ćĄłüõ

.Àûćüõ ťĺć